Nie wszyscy też pamiętają, że poza RODO do obowiązku zachowania tzw. tajemnicy nauczycielskiej, czyli zachowania w poufności informacji na temat swoich podopiecznych, obligują nauczycieli także inne przepisy prawa, jak art. 30a ustawy Prawo oświatowe oraz art. 13b ustawy o systemie oświaty, który mówi: Nauczyciele są obowiązani do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądowych uczniów.
Udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom w przedszkolu jest realizacją systemowych zadań tej placówki, nałożonych przepisami prawa. Każda osoba korzystająca z takiej pomocy ma założoną indywidualną teczkę zawierającą dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych nie tylko przez pedagoga czy psychologa, lecz także przez logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę psychologicznego, lekarza lub innego specjalistę. Nauczyciele i specjaliści prowadzący z dzieckiem zajęcia będące formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą także dokumentację w formi...
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a RODO
Chociaż RODO obowiązuje od trzech lat, to jego przepisy w dalszym ciągu budzą u nauczycieli emocje i nie zawsze odpowiedzialne podejście do ich interpretacji oraz stosowania. Czasami prowadzi to do różnych sytuacji, mających także poważne, negatywne konsekwencje, głównie w zakresie nieprzestrzegania obowiązku ochrony danych dzieci, w tym objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną.