Przedszkole działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby rozwojowe dzieci, specyfikę pracy przedszkola oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego. Koncepcja pracy przedszkola jest znana rodzicom i przez nich
akceptowana. Takie są wymagania dla przedszkoli na poziomie podstawowym. Każde przedszkole ma swoją specyfikę, jedno stawia na zasady dobrego wychowania, inne za swój priorytet przyjęło rozwój fizyczny, zdrowie, muzykę, teatr. Cech charakterystycznych poszczególnych przedszkoli można by wymieniać nieskończenie wiele, ale czy uda się w jakiś sposób ująć koncepcję pracy przedszkola w sposób uśredniony, typowy dla przedszkola? Co może być wyznacznikiem tego uśrednienia? Wiele przedszkoli w danym roku szkolnym wyznacza nowe priorytety, opracowuje plany działań, ale zawsze można wyróżnić te działania, które są typowe, standardowe, ponieważ dotyczą sfer realizowanych powszechnie.
Typowym działaniem każdego roku i w każdym przedszkolu jest sfera zdrowia i profilaktyki. Wynika to chociażby z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, gdzie w zalecanych warunkach jej realizacji istnieje zapis mówiący o tym, że „w wielu obszarach wychowania przedszkolnego występują treści edukacji zdrowotnej. Ze względu na dobro dzieci należy zadbać o kształtowanie ich świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu, współpracując w tym zakresie z rodzicami”. Toteż treści z edukacji zdrowotnej z pewnością znajdują się w każdej koncepcji pracy przedszkola. O konieczności ujęcia tych treści w koncepcji pracy przedszkola może także świadczyć fakt zmiany przepisów odnośnie do zdrowego żywienia dzieci. Zatem warto zweryfikować zapisy koncepcji pracy przedszkola pod tym kątem i wprowadzić niezbędne modyfikacje.
Ministerstwo, tworząc wymagania wobec przedszkoli, określiło wymóg posiadania koncepcji pracy, jednak nie określiło jej formy. Przedszkola mają w tym względzie pe...