Dzieci przyswajają sobie nowe pojęcia i słowa w bardzo różnym czasie. Jedynie tylko start jest dla wszystkich dzieci wspólny. Uzyskane rezultaty pracy dzieci na lekcji mogą znacznie się różnić, ponieważ różne są indywidualne cechy dzieci. Każde z nich ma też różne doświadczenia, wsparcie w domu (lub jego brak) oraz wykazywać może różny poziom zmotywowania.
Diagnoza dotycząca postępów uczniów jest zadaniem bardzo odpowiedzialnym i szczególnie trudnym. Ocena pracy dzieci oraz ich osiągnięć zawsze nakłada nowe obowiązki na nauczyciela i bardzo często pozostawia pewien stopień wątpliwości – dzieci to specyficzni uczniowie i na ocenę ich osiągnięć oraz ich końcowy wymiar wpływa wiele czynników. Istotne jest, że ocena nauczyciela ma przede wszystkim na celu korektę błędów, wskazuje, nad czym trzeba pracować, a zatem jest warunkiem skutecznego uczenia, także w późniejszym czasie. Ocenianie uczniów to pomoc dla nauczyciela w zmianie procesu nauczania tak, żeby maksymalnie ułatwić dzieciom naukę. Nauczyciel, który ocenia dzieci, ocenia też swoją pracę. Dlatego też ocena nie jest jedynie informacją dla dz...