Czy taki stan rzeczy powinien nas cieszyć, czy niepokoić? Z jednej strony zbyt wczesne posługiwanie się sprzętem multimedialnym może zaszkodzić organizmowi, który dopiero zaczyna się kształtować – szczególnie narażony jest układ nerwowy. Z drugiej – być może ma to pozytywny wpływ na rozwój poznawczy. Z wypowiedzi psychologów wynika, że tak wczesne posługiwanie się technologią komputerową raczej bardziej szkodzi, niż pomaga. Niektórzy psychologowie uważają, że smartfony działają na dzieci tak samo jak narkotyki.
„Podczas tomografii mózgu naukowcy zauważyli, że używanie smartfonów, tabletów i konsoli gier oddziałuje na korę mózgową (odpowiedzialną m.in. za kontrolę emocji) tak samo jak kokaina. Technologia działa pobudzająco, zwiększając wydzielanie dopaminy – hormonu szczęścia. Nic więc dziwnego, że dziecko, któremu zabrano tablet, wyraża niezadowolenie, często w stopniu wykraczającym poza racjonalne zachowanie: ma ataki złości, płaczu, wybuchy agresji. Jak wynika z raportu Fundacji Dzieci Niczyje, 64 proc. dzieci w wieku od sześciu miesięcy do 6,5 lat korzysta z urządzeń mobilnych, 25 proc. robi to codziennie. Jedna czwarta dzieci, które nie ukończyły jeszcze siedmiu lat, ma własny tablet lub smartfon, a połowa rodziców daje dzieciom swoje urządzenia mobilne jako nagrodę. Małe dzieci używają tych urządzeń najczęściej do grania lub oglądania filmów. Tymczasem naukowcy są zdania, że dzie...
Podstawy kompetencji cyfrowych dzieci w wieku przedszkolnym – wyzwanie na miarę XXI wieku
Nowoczesny proces dydaktyczny opiera się w dużym stopniu na kompetencjach cyfrowych. Oznacza to konieczność kształcenia tych umiejętności już od najmłodszych lat. Postęp technologiczny sam w sobie wyzwala konieczność posiadania umiejętności posługiwania się nowoczesnym sprzętem komputerowym. Obserwując umiejętności małych dzieci w zakresie łatwości rozumienia „jak to działa”, można odnieść wrażenie, że urodziły się z pewnym zasobem wiedzy z zakresu kompetencji informatycznych. Wielokrotnie ze zdumieniem odkrywamy niezwykłe zdolności łatwego posługiwania się nowoczesnymi urządzeniami multimedialnymi przez dzieci, które zaledwie nauczyły się chodzić.