Zapraszamy również do wzięcia udziału w XIV OGÓLNOPOLSKIM KONGRESIE DLA DYREKTORÓW PLACÓWEK NIEPUBLICZNYCH!
Plac zabaw spełnia określone funkcje w procesie edukacyjnym. Do ich prawidłowego osiągnięcia dyrektor może określić standardy i wskaźniki.
1. Standard
Przedszkole dysponuje odpowiednim placem zabaw do właściwego przebiegu procesu dydaktyczno-wychowawczego. Wyposażenie placu zabaw zapewnia warunki do realizacji zadań statutowych.
Wskaźniki:
- placówka dysponuje wyposażeniem placu zabaw niezbędnym do realizacji zadań statutowych,
- wyposażenie placu zabaw jest właściwie utrzymane i zabezpieczone,
- placówka czyni starania, aby wyposażenie było nowoczesne, a warunki pobytu na placu zabaw atrakcyjne.
Plac zabaw to obszar, w którego skład wchodzą:
- niewielkie obiekty budowlane, tzw. obiekty małej architektury, jak: huśtawki, piaskownice, drabinki (art. 3 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane) podlegające wymaganiom wieloczęściowej normie bezpieczeństwa PN-EN 1776,
- nawierzchnia podlegająca normom bezpieczeństwa PN-EN 1176 oraz PN-EN 1177 (odnoszącym się do badania poziomu amortyzacji nawierzchni wokół urządzeń zabawowych).
Normy opisują wymagania budowania obiektów (jakości materiałów i ich obróbki, wytrzymałości konstrukcyjnej, zabezpieczenia użytkowników przed upadkiem z podestów, schodów i pochylni, zabezpieczenia przed zmiażdżeniem między elementami ruchomymi, budowy i właściwości specyficznych typów wyposażenia, takich jak huśtawki, zjeżdżaln...