Niepewność co do sposobu prowadzenia zajęć z dziećmi wymaga przygotowania planu pracy przedszkola w sposób bardzo elastyczny, z możliwością dostosowania poszczególnych działań do bieżącej sytuacji. Chodzi tutaj nie tylko o zapewnienie dobrych i skutecznych metod dydaktyczno-wychowawczych, ale też – a nawet przede wszystkim – o zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków do pracy i pobytu dzieci, gdy zajęcia będą się odbywały w przedszkolu. Zajęcia stacjonarne prowadzone były już pod koniec poprzedniego roku szkolnego, jednak frekwencja na nich nie była duża, ponieważ wielu rodziców obawiało się posłać dziecko do przedszkola. Dyrektor musi teraz przygotować się na obecność wszystkich dzieci, trudno więc będzie nauczycielom ograniczać bezpośrednie kontakty pomiędzy nimi, co będzie wyjątkowo sprzyjające dla transmisji koronawirusa SARS-CoV-2 w środowisku przedszkolnym.
Jak zatem dyrektor ma zorganizować pracę przedszkola, żeby ograniczyć ryzyko zakażenia i nie narazić się na zarzuty zaniedbania swoich obowiązków, określonych w art. 68 ust. 1. pkt 6 ustawy Prawo oświatowe czy wynikających z art. 7 ust. 2 pkt 6 ustawy Karta Nauczyciela? Wystarczy, że organizację pracy przedszkola oprze na 10 podstawowych zasadach, a do ich przestrzegania zobowiąże wszystkich nauczycieli, pracowników niepedagogicznych, dzieci i rodziców.
Zasada nr 1 – przestrzeganie ustalonych procedur
To zasada nadrzędna. Procedury same w sobie są zbiorem zasad, dlatego tak ważne jest, żeby przygotowując przedszkole do nowego otwarcia, uaktualnić lub uzupełnić istniejące już reguły. Nie jest tajemnicą, że nauczyciele niechętnie tworzą dokumentację, zwłaszcza jeżeli nie jest ona związana bezpośrednio z ich pracą dydaktyczno-wychowawczą. Nikt zresztą nie lubi nadmiernej biurokracji. Ważne jednak, aby dyrektor uświadomił pracownikom zalety wdrożenia procedur właściwego postępowania i w jak największym stopniu angażował do ich opracowania nauczycieli. Tylko wtedy będą oni w pełni czuli się zobowiązani do ich przestrzegania. Jeżeli w przedszkolu opracowane zostaną odpowiednie procedury i – co bardzo ważne – wszyscy będą je znali i stosowali, znacząco pomoże to w opanowaniu każdej sytuacji kryzysowej. Brak procedur oznacza najczęściej chaos i brak decyzyjności, co może spowodować większe szkody. Dobrze opracowane procedury regulują uprawnienia wszystkich pracowników. Działania są wówczas skoordynowane, a podział ról czytelny.
Dyrektor powinien powołać zespół, którego zadaniem będzie opracowanie i wdrożen...