Czym jest dojrzałość szkolna?
Dojrzałością szkolną nazywa się taki poziom rozwoju dziecka, który pozwala mu sprostać obowiązkom szkolnym. To emocjonalna, społeczna, intelektualna i fizyczna zdolność do podjęcia nauki w szkole. Gotowość szkolna kształtuje się indywidualnie, a na jej przebieg wpływ mają predyspozycje psychofizyczne każdego dziecka, jego aktywność, środowisko, w którym przebywa, oraz uwarunkowania genetyczne.
Nie zawsze jednak te sfery rozwijają się w sposób harmonijny. Zdarza się, że dzieci o bardzo wysokim poziomie rozwoju intelektualnego nie radzą sobie z nauką, obowiązkami lub nową organizacją pracy. Dzieje się tak, ponieważ pomimo szerokiego zasobu wiedzy i umiejętności, np. liczenia, czytania, a nawet pisania, nie osiągnęły jeszcze dojrzałości emocjonalnej.
Edukacja w Polsce jest obowiązkowa dla dzieci i młodzieży do ukończenia 18. roku życia. Kwestię tę regulują zapisy ustawy Prawo oświatowe.
Artykuł 35 ust. 1: Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18. roku życia.
2. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18. roku życia1.
Obowiązek szkolny realizowany jest poprzez uczęszczanie do szkoły publicznej lub niepublicznej.
Czym jest odroczenie obowiązku szkolnego?
O...