Placówki oświatowe, w tym przedszkola, uginają się pod ciężarem biurokracji, do piętrzenia której często same się przyczyniają. Opracowują przeróżne regulaminy i procedury, również te dotyczące udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, chociaż żaden przepis prawa oświatowego nie wskazuje obowiązku tworzenia i uchwalania takiego dokumentu. Wszystko, co jest związane z tym obszarem zadaniowym przedszkola, reguluje bowiem ustawa Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r., poz. 910 i 1378 i z 2021 r., poz. 4) oraz rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 22 lipca 2020 r.,
poz. 1280). Skoro jednak przedszkola decydują się na tworzenie takiej procedury, to w pierwszej kolejności – zamiast powielać cudze wzory, nie zawsze odpowiedniej jakości – powinny zadbać o jej właściwe opracowanie. Stąd niniejsze wskazówki, na co trzeba szczególnie zwrócić uwagę.
1. Krok: Odpowiedni zapis w statucie przedszkola. Ustawa Prawo oświatowe w art. 102 ust. 1 pkt 3 wskazuje wyraźnie, że cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w tym w zakres...