Najem powierzchni przedszkolnych a trwały zarząd
Nieruchomości przedszkolne stanowią na ogół własność poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, będących organami prowadzącymi przedszkola. Oznacza to, że przedszkola, jako podmioty pozbawione osobowości prawnej, nie są jako takie właścicielami wykorzystywanych przez nie nieruchomości, a tym samym nie mają tytułu prawnego do rozporządzania nimi, w tym do oddawania ich w najem. Możliwość taką mają natomiast jednostki samorządu terytorialnego – jako właściciele nieruchomości. W celu stworzenia realnej możliwości zarządzania przez przedszkola należącymi do JST nieruchomościami samorządy mogą oddawać je przedszkolom w trwały zarząd. Instytucja trwałego zarządu została uregulowana w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 65).
Z punktu widzenia przedszkoli najważniejsze jest to, że trwały zarząd stanowi formę prawną władania nieruchomością przez daną jednostkę organizacyjną (a więc np. przedszkole publiczne). Przedszkole, któremu oddano nieruchomość w trwały zarząd, ma prawo do korzystania z niej, a w szczególności do:
- korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jego działania;
- zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy, remontu lub rozbiórki obiektu budowlanego na nieruchomości, zgodnie z przepisami prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego;
- oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do trzech lat, albo za zgodą tych organów, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub czas nieoznaczony, jednak na okres nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd; zgoda jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony s...