Mamy do nadrobienia więcej niż materiał

Dyrektor we współpracy

Relacje nauczycieli z dziećmi są naturalne w środowisku przedszkolnym. Ze względu na hierarchiczność tego układu to nauczyciel ma największy wpływ na to, jakie one będą. Szczególnie teraz, po doświadczeniu nauczania zdalnego, bardzo wiele mówi się o relacjach nauczyciela z podopiecznymi i konieczności ich odbudowania. Co jednak dokładnie za tym stoi? Dlaczego tak ważne jest pielęgnowanie relacji? Czy i na co nauczyciele mają wpływ? Jak się okazuje, jakość tych relacji warunkuje bardzo wiele aspektów funkcjonowania środowiska przedszkolnego.

Dlaczego warto dbać o relacje nauczycieli z podopiecznymi?

Pierwszym aspektem jest skuteczność nauczania. Nawiązanie pozytywnych relacji z dziećmi jest bowiem podstawą efektywnej nauki. Wychowanek, który czuje się akceptowany, wysłuchany i rozumiany, otwiera się, może wykorzystać cały swój potencjał i odpowiednio go zaprezentować. W tej kwestii szczególnie ważna jest komunikacja, a także autorytet nauczyciela. Komunikacja nie powinna ograniczać się do przekazywania wiedzy. Wyrażanie szczerej troski o przedszkolaków – m.in. dzięki pytaniu o samopoczucie, trudności czy autentyczną radość z sukcesów – pozwala na zawiązanie kontaktu i stałe tworzenie więzi. Zapewnia to poczucie zaufania i buduje bezpieczną przestrzeń współpracy. Niemniej ważnym czynnikiem wspierającym efektywność nauki jest autorytet nauczyciela. Wyróżnia się kilka rodzajów autorytetu, jednak to ten wyzwalający daje najwięcej korzyści. Wspieranie inicjatyw dzieci i dawanie im pola do samodzielnego działania pozwala nie tylko podbudować ich wiarę w swoje możliwości, lecz także sprawia,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy