Podstawa prawna
Kwestie doskonalenia nauczycieli wynikają również z zapisów prawa dotyczących awansu zawodowego. Skupienie się na systematycznym rozwoju kompetencji zawodowych nauczycieli to ich osobista odpowiedzialność, ale też powinność dyrekcji przedszkola. Obowiązki i odpowiedzialność dyrekcji związane z organizacją doskonalenia nauczycieli w placówkach opisuje § 22 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego, w którym pojawiają się m.in. takie obowiązki, jak planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego oraz prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad. Wzmocnieniem tego zapisu jest art. 70 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe, mówiący o kompetencjach rady pedagogicznej w zakresie ustalania organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Praktyka organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
Przywołany wcześniej zestaw obowiązków placówki, nauczycieli i dyrekcji związanych z odpowiedzialnością w zakresie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli stanowi zbiór wymagań formalnych. W praktyce funkcjonowania przedszkola najważniejsze są celowość zastosowania wymienionych zapisów oraz realne korzyści, jakie mogą z nich wyniknąć, tak dla osób zatrudnionych w przedszkolu, jak i – co wydaje się dużo ważniejsze – dla uczęszczających do niego dzieci. Tu punktem wyjścia okazuje się nie odpowiedź na pytanie, co należy zrobić, ale po co i w jakim celu zamierzamy się temu po...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.