Podstawa prawna
Kwestie doskonalenia nauczycieli wynikają również z zapisów prawa dotyczących awansu zawodowego. Skupienie się na systematycznym rozwoju kompetencji zawodowych nauczycieli to ich osobista odpowiedzialność, ale też powinność dyrekcji przedszkola. Obowiązki i odpowiedzialność dyrekcji związane z organizacją doskonalenia nauczycieli w placówkach opisuje § 22 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego, w którym pojawiają się m.in. takie obowiązki, jak planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego oraz prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad. Wzmocnieniem tego zapisu jest art. 70 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe, mówiący o kompetencjach rady pedagogicznej w zakresie ustalania organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Praktyka organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
Przywołany wcześniej zestaw obowiązków placówki, nauczycieli i dyrekcji związanych z odpowiedzialnością w zakresie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli stanowi zbiór wymagań formalnych. W praktyce funkcjonowania przedszkola najważniejsze są celowość zastosowania wymienionych zapisów oraz realne korzyści, jakie mogą z nich wyniknąć, tak dla osób zatrudnionych w przedszkolu, jak i – co wydaje się dużo ważniejsze – dla uczęszczających do niego dzieci. Tu punktem wyjścia okazuje się nie odpowiedź na pytanie, co należy zrobić, ale po co i w jakim celu zamierzamy się temu po...