Diagnoza potrzeb rozwojowych przedszkola

Dyrektor we współpracy

Przedszkola – podobnie jak pozostałe placówki oświatowe – mają nie tylko ściśle określone cele edukacyjne do spełnienia, ale muszą, tak jak szkoły, pracować w oparciu o podstawę programową, w tym przypadku wychowania przedszkolnego. Ponieważ nie mieszczą się w żadnym systemie badania osiągnięć absolwentów, tym bardziej powinny działać w oparciu o zapisane w podstawach wymagania i dbać o trafność doboru metod pracy, które zapewnią im wysoką jakość proponowanych działań i atrakcyjność wyróżniającą je spośród innych placówek przedszkolnych.

Ciągła analiza oraz wnioski wynikające z właściwego planowania, a następnie realizacji i monitorowania procesu oraz efektów pracy sprzyja proponowaniu atrakcyjnych rozwiązań zarówno dla samych przedszkolaków, jak i dla nauczycielek zatrudnionych w danej placówce. 
Proces działań rozwojowych na rzecz potrzebnych zmian zakłada na ogół przeprowadzenie czterech następujących kroków:

  • diagnoza pracy przedszkola,
  • planowanie działań, które pozwoli na wybór kierunków i określenie rezultatów planowanej zmiany,
  • realizacja procesu wspomagania,
  • ocena efektów.

Diagnoza w tym zestawie jest krokiem kluczowym. Przede wszystkim pozwala określić rzeczywisty stan oraz zasoby powiązane z realizacją kształcenia określonych kompetencji. Co więcej, świadomość stanu i efektów pracy przedszkola w badanym zakresie pozwala określić cele rozwoj...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy