Rzecznik Praw Dziecka podkreśla w liście, że lokalne władze samorządowe, szczególnie w dużych miastach, próbują problemowi zaradzić, jednak jego zdaniem sprawa powinna być uregulowana odgórnie. Chodzi o wypracowanie „rozwiązań systemowych uwzględniających sposób postępowania jednostek systemu oświaty w sytuacji podwyższonych norm zanieczyszczenia powietrza” – czytamy w liście RPD do MEN. Ochrona powietrza w obecnie obowiązujących wytycznych.
Obecnie obowiązujące wytyczne w sprawie ochrony powietrza wydało Ministerstwo Środowiska, ogłaszając w kwietniu 2015 r. Krajowy Program Ochrony Powietrza. To właśnie na podstawie tego programu podejmowane są lokalne dziania, jak np. zakup przez władze Warszawy oczyszczaczy powietrza dla 117 przedszkoli. Miasto przekazało również środki na zakup filtrów i akcesoriów niezbędnych w eksploatacji oczyszczaczy. Według obowiązujących przepisów dyrektor szkoły może w sytuacji wyjątkowej i uzasadnionej, do której można zaliczyć smog, ustalić dzień wolny od zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Jednak takie rozwiązania w przypadku przedszkoli poważnie utrudniają funkcjonowanie wielu rodzicom, gdyż wiąże się to ze znalezieniem opieki nad dzieckiem, a przecież nie chodzi o to, aby utrudniać sobie życie, ale polepszać. W związku z tym RPD wskazuje w liście, że działania takie, choć cenne, wydają się niewystarczające i niezapewniające dzieciom bezpieczeństwa w przypadku przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.
Opierając się na celach zawartych w Krajowym Programie Ochrony Powietrza, widzimy, że poprzez wypracowanie systemowych rozwiązań realizowanych w placówkach oświaty wiele można zdziałać, w szczególności w kwestii podniesienia świadomości ochrony powietrza. Kierunki działań przyjęte w prog...