Budowanie zaufania
Przede wszystkim warto pamiętać, że zaufanie między nauczycielami a rodzicami buduje się stopniowo, poprzez realne kontakty, w których obie strony mają szansę poznać swój sposób bycia, wartości, przekonania i postawę wobec dzieci. Nie jest możliwe przyspieszenie tego naturalnego procesu, ale można go ułatwić poprzez zadbanie o możliwość nawiązania kontaktu oraz utrzymywania go, a także okazanie rodzicom zrozumienia i szacunku.
Rozmowa z rodzicami
W zależności od możliwości placówki pierwszym krokiem w tym kierunku mogą być dni otwarte, podczas których pedagodzy nie tylko przedstawiają miejsce, plan dnia czy podają informacje formalne, ale również dają się choć trochę poznać – mogą powiedzieć kilka słów o sobie, swoim doświadczeniu zawodowym, przyczynach, dla których zajmują się pracą z dziećmi, a także o wartościach, jakimi się w tej pracy kierują. W przedszkolach, w których rekrutacja odbywa się indywidualnie, warto poświęcić naprawdę dużo czasu na rozmowę z rodzicami o ich obawach, nadziejach, a także wysłuchać, co mają do powiedzenia o swoim dziecku. Jeśli taka indywidualna rozmowa na etapie rekrutacji nie jest możliwa, warto już na kilka dni przed rozpoczęciem pracy przedsz...