Uważność w edukacji i wychowaniu nie jest modą, lecz drogą do budowania zdrowych relacji i wspierania rozwoju dzieci – mówi Agnieszka Marszałek, W rozmowie opowiada, dlaczego warto uczyć dzieci świadomego zatrzymania się, jak wyglądają pierwsze kroki w praktyce mindfulness w przedszkolu i co mogą zyskać nauczyciele, jeśli sami zaczną praktykować uważność.
Dział: Okiem praktyka — wywiad
W niniejszej rozmowie z prof. Grzegorzem Krawcem, prawnikiem specjalizującym się w prawie oświatowym i autorem publikacji Prawo oświatowe. Komentarz (Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2025), która właśnie ukazała się na rynku, rozmawiamy o kluczowych aspektach prawa oświatowego. Ekspert szczegółowo omawia zmiany, które mają wpływ na codzienne funkcjonowanie placówek edukacyjnych, oraz dzieli się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi stosowania przepisów w polskim systemie edukacyjnym. Tłumaczy też, jakie wyzwania stawia przed dyrektorami i nauczycielami stosowanie prawa w kontekście dynamicznych zmian w polskim systemie edukacji.
Zaledwie 4% młodych Polaków widzi zawód nauczyciela jako swoją
wymarzoną karierę, choć aż 81% ma doświadczenie w nauczaniu. Kluczowym wnioskiem raportu „Nauczyciel_ka 2040”, który opracowała Fundacja Teach for Poland, we współpracy z Fundacją Stocznia, nie jest brak
chęci młodych ludzi do bycia nauczycielami, ale brak odpowiednich warunków, które przyciągnęłyby nowe talenty do edukacji. Rozmawiamy z Katarzyną Nabrdalik – CEO Fundacji Tech for Poland oraz z Martą Michalską – psycholożką i specjalistką ds. wsparcia rozwoju eduliderów w Teach for Poland i Weroniką Chabierą, 24-letnią nauczycielką języka polskiego w szkole.
W dobie dynamicznych zmian technologicznych i społecznych edukacja musi nadążać za nowymi wymaganiami rynku pracy i życia codziennego. Jakie kompetencje będą kluczowe w nadchodzących latach? Czy obecny system nauczania sprzyja ich rozwijaniu? O tym rozmawiamy z Karoliną Pol – dyrektorką Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli EduKaPol Szkolenia, ekspertką ds. edukacji, trenerką nauczycieli i propagatorką nowoczesnych metod nauczania.