Czy obecny system edukacji pozwala nauczycielom efektywnie przygotowywać uczniów na wyzwania przyszłości, takie jak zmiany technologiczne czy społeczne?
Obecny system edukacji jest w ciągłej zmianie. Jesteśmy świadkami aktualizacji podstaw programowych, wprowadzania nowych przedmiotów i eliminacji niektórych treści kształcenia. Wszystkie te działania mają na celu lepsze dostosowanie programów nauczania do wymogów współczesności. Trzeba jednak podkreślić, że taka nieustanna reorganizacja znacznie spowalnia cały proces ewolucji polskiego systemu oświaty. W takich warunkach trudno nam nauczycielom wypracować skuteczny sposób działania.
Oczywiście reformy i nowelizacje to krok w dobrym kierunku – polskie placówki oświatowe wciąż funkcjonują w ramach przestarzałego modelu edukacyjnego. Zbyt często wtłaczamy uczniów w określone ramy i schematy, pomijając ich indywidualne potrzeby i talenty. Zamiast rozwijać kluczowe umiejętności, nadal dominuje nauka pamięciowa, która ma niewielkie zastosowanie w praktyce i bywa przydatna głównie w teleturniejach.
Badania nad pokoleniem Z, które właśnie wkracza na rynek pracy, potwierdzają te wnioski. Ponad połowa młodych ludzi uważa, że nie zostali dostatecznie przygotowani do życia zawodowego. Podobną opinię wyrażają pracodawcy – niemal co siódmy wskazuje na brak odpowiednich umiejętności wśród młodych pracowników.
Jakie są największe bariery, z którymi spotykają się nauczyciele wprowadzający innowacyjne metody nauczania w polskiej szkole?
Nauczyciele wprowadzający innowacyjne metody nauczania w polskich placówkach muszą zmagać się z wieloma wyzwani...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.