Założenia metody Montessori wsparciem dla neuroróżnorodności

W praktyce

„Pomóż mi, a zrobię to sam” – zdanie, które wypowiedziało kiedyś dziecko do Marii Montessori, można uznać za streszczenie i jednocześnie główną myśl stworzonego przez nią systemu wychowawczego, nazywanego „metodą Montessori”. Jest ono także spójne z podstawowym założeniem i celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom w przedszkolach, szkołach i placówkach. Zgodnie z jej definicją, zawartą w rozporządzaniu dotyczącym organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, polega ona na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb dzieci i młodzieży w celu rozwijania ich potencjału rozwojowego oraz pełnego i aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności edukacyjnej.

Założenia metody Marii Montessori

Maria Montessori oparła swój system na założeniach tzw. ruchu „nowego wychowania”, które przeciwstawiało się tradycyjnemu organizowaniu placówki oświatowej i procesu edukacyjnego w ogóle, sformułowanemu przez niemieckiego filozofa, psychologa i pedagoga Johanna Friedricha Herbarta (żyjącego na przełomie XVIII i XIX stulecia). W tabeli 1 znajduje się porównanie głównych założeń obu systemów. 

POLECAMY

Włoska lekarka Maria Montessori w centrum swojej metody postawiła dziecko, poznanie jego indywidualnego profilu rozwoju, potrzeb, aktywności i zainteresowań, a co za tym idzie – stworzenie odpowiednich, czyli adekwatnych do rozpoznanych potrzeb, warunków rozwoju. W bogatej literaturze opisującej szczegółowo stworzony przez nią system można jednak wyróżnić trzy główne obszary, które powodują, że jego zastosowanie jest możliwe nie tylko na różnych etapach edukacyjnych, ale także w pracy z uczniami ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami.

Tab. 1. Porównanie głównych założeń systemów szoły tradycyjnej i „nowego wychowania"

Tradycyjna szkoła herbartowska Szkoła „nowego wychowania”
  • Cel pracy placówki: przekazanie uczniom materiału do zapamiętania i rygorystyczne jego przestrzeganie
  • Aktywność nauczyciela w szkole: dzieci uważają i wykonują polecenia nauczyciela
  • Podstawowy obowiązek nauczyciela: realizacja programu nauczania
  • Potrzeby, zainteresowania i możliwości uczniów nie są istotne
  • Cel pracy placówki: rozwijanie zdolności poznawczych i indywidualnych zainteresowań dzieci
  • Wychowankowie są aktywni, zadają pytania
  • Nieprzedkładanie przekazywania wiedzy nad rozwój samodzielnego myślenia
  • Potrzeby, zainteresowania i możliwości dzieci są ważne w procesie edukacyjnym i wychowawczym
  • Indywidualizacja w procesie kształcenia dotyczy zarówno tempa uczenia się, jak i jego treści
  • Rozwijanie nie tylko intelektu, ale także pozostałych sfer osobowości
  • Wdrażanie do współdziałania i zespołowych form pracy
  • Przygotowanie do aktywnego udziału w życiu społecznym

 

Obszar

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy