Wybrane przyczyny trudności w nauce dzieci z rodzin z niskim statusem socjoekonomicznym i sposoby zapobiegania im w okresie przedszkolnym

Postępowy dyrektor

Każda rodzina funkcjonuje według pewnych zasad, reguł, jakie sama ustanawia. Rodzice mają za zadanie wychować oraz wykształcić potomstwo. Zarówno matka, jak i ojciec dokładają wszelkich starań, aby zapewnić dzieciom jak najlepsze warunki bytowe. Współczesna rodzina rozwija się w zagwarantowanej przez Konstytucję równości praw oraz obowiązków kobiet i mężczyzn w zakresie życia gospodarczego, politycznego oraz kulturalnego. Od wielu czynników zależy, jak dany człowiek poradzi sobie w dorosłym życiu oraz jakie życie zapewni swoim dzieciom. Nie zawsze los człowieka jest wyborem. Dlatego tak ważna jest pomoc i szukanie różnych rozwiązań, aby polepszyć los wielu polskich rodzin.

Kim jest rodzina z niskim statusem społecznym?

Każdy rodzic pragnie zapewnić swojemu dziecku jak najlepsze warunki bytowe, jednak nie zawsze jest tak, jak powinno. Nie zawsze możemy swojemu potomstwu zapewnić to, czego potrzebuje. Bywa tak, że przez różne trudne sytuacje życiowe czy losowe nawet najbardziej podstawowe potrzeby nie są zaspokojone. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyn jest wiele, między innymi:

  • wielodzietność,
  • niskie zarobki,
  • zaniedbania, tzw. egoizm rodziców,
  • uzależnienia rodziców.

Wielu Polaków marzy o dużej rodzinie, jednak nie każdego na taką rodzinę stać. Mimo zasiłków czy świadczeń 500+ na każde dziecko, pieniędzy na utrzymanie dzieci zaczyna brakować. Zacznijmy od tego, że wzrosły same koszty żywienia. Wielodzietność łączy się z gorszymi warunkami bytowymi, chodzi tu również o brak przestrzeni dla poszczególnych członków rodziny. Niski status materialny rodziny wręcz uniemożliwia zaspokajanie podstawowych potrzeb jej członków, co niekorzystnie odbija się na procesie wychowania młodego pokolenia. Trudnej sytuacji rodziny często towarzyszy niezaradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, niechęć do zmian, brak umiejętności planowania. Ubóstwo kojarzy się w społeczeństwie z koniecznością oszczędzania na wszystkim, również na jedzeniu, lekach oraz zdrowiu. Trudne warunki materialne prowadzą do niedożywienia, stosowania nieprawidłowej diety, ponadto wiążą się z nieprawidłową regulacją godzin snu. Zdarza się ponadto przeciążenie nadmiarem obowiązków. W konsekwencji sytuacja materialna wpływa ujemnie na rozwój fizyczny i psychiczny, odbijając się również niekorzystnie na stanie zdrowia dzieci (częstsze występowanie niektórych schorzeń). W taki sposób może wywierać negatywny wpływ na aktywność szkolną i przedszkolną dzieci, będąc przyczyną trudności. Bieda doświadczana przez dzieci może prowadzić do zaburzonego rozwoju psychospołecznego oraz do niższych osiągnięć edukacyjnych, a przez to – utrudniać w znacznym stopniu dalszy rozwój i życie młodego człowieka.

Gdy brakuje pieniędzy, zazwyczaj oszczędza się na edukacji czy kulturze. A stąd już prosta droga do lekceważącego traktowania obowiązków szkolnych. Trudna sytuacja materialna to równocześnie trudniejszy start w dorosłe życie, zdecydowanie gorszy dostęp do edukacji, zdobycia zawodu, a także dobrze płatnej pracy. Obserwując dzieci z uboższych rodzin, można powiedzieć, że bieda podcina skrzydła, dziecko – mimo chęci rozwoju, chęc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy