Wnioski z nadzoru pedagogicznego

ważny element budowania jakości pracy

Temat miesiąca

Pierwsze pół roku pracy już praktycznie za nami, bowiem w większości województw ferie już się odbyły. Pomimo iż przedszkole jest placówką nieferyjną, to podsumowania nadzoru pedagogicznego dokonuje się zwyczajowo na koniec semestru i koniec roku szkolnego. Wynika to z ustawy o systemie oświaty, która obliguje dyrektora do przekazywania co najmniej dwa razy w roku wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego i informacji o pracy przedszkola.

 

Podstawa prawna:

Art. 40 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1997 r. o systemie oświaty (t.j.: Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.):
Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku
szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.


W sprawozdaniu z nadzoru pedagogicznego powinno znaleźć się odniesienie do przebiegu realizacji planu nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola. Informujemy radę pedagogiczną o tym, że plan nadzoru pedagogicznego został zrealizowany w założonym terminie bądź nie. Jeżeli plan zrealizowano w terminie, to warto zaznaczyć, że nie wystąpiły okoliczności wymagające zmian, nie dokonywano jego modyfikacji. Natomiast jeśli modyfikacje nastąpiły, to powinniśmy uzasadnić powody zmian. Warto też odnieść się do doboru celów ewaluacji wewnętrznej, czy były trafne, oraz do narzędzi i metod ewaluacji, czy były użyteczne. Być może pojawi się często występująca okoliczność o napotkaniu trudności z uzyskaniem informacji od rodziców na podstawie ankiet, dlatego ich wyniki okazały się mało reprezentatywne. We wniosku powinno znaleźć się wskazanie o konieczności większego zaangażowania się nauczycieli w przeprowadzenie ewaluacji oraz zaangażowania rady rodziców, jako organu przedstawicielskiego, do upowszechnienia ankiet wśród rodziców.

Podsumowując półroczną pracę, odnosimy się również do przeprowadzonych kontroli, w tym w szczególności do prawidłowości prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania. Tutaj również odnosimy się do planu kontroli, czy kontrole przebiegały planowo, czy konieczne były jakieś modyfikacje, w szczególności z powodu zaistnienia konieczności przeprowadzenia kontroli doraźnych. Jeśli kontrole doraźne wystąpiły, to warto odnieść się do powodów ich przeprowadzenia, bowiem zwykle takie kontrole przeprowadzamy, kiedy nagle wystąpiły jakieś nieprawidłowości. Pamiętajmy, że w takim przypadku należy dokładnie omówić przyczyny i określić działania naprawcze, aby w przyszłości nie powtórzyły się zaistniałe nieprawidłowości.

Podobnie informujemy o przeprowadzonym wspomaganiu, czy przebiegało zgodnie z planem, czy osiągnięto zaplanowane cele, jakie efekty uzyskano w podnoszeniu jakości pracy i jaki to miało wpływ na wychowanków.

W każdej z form sprawowania nadzoru pedagogicznego odnosimy się do oceny pod kątem uwzględnienia wniosków z nadzoru pedagogicznego...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy