Podstawa prawna:
Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły – art. 69 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245 oraz z 2019 r., poz. 534).
Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie do dnia 31 sierpnia, przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego – § 24 rozporządzenia MEN w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1658).
Prawo oświatowe nie określa, w jakiej formie dyrektor przekazuje radzie pedagogicznej te informacje. Każdy dyrektor ma zatem pełną swobodę w wyborze sposobu ich przygotowania. Niektórzy są zdania, że powinien to być krótki dokument odnoszący się do informacji, które dyrektor uzna za szczególnie ważne. Inni uważają, że wprost przeciwnie – dokument ten powinien zawierać szczegółowy opis przeprowadzonych badań i uzyskanych wyników. Jeszcze inni są zwolennikami ujęcia bardzo konkretnego, w formie tabelarycznej, z podaniem wyników i wniosków odnoszących się np. do mocnych i słabych stron pracy przedszkola, zawierającego wykresy, porównania itp. O kształcie raportu bądź sprawozdania z nadzoru pedagogicznego zdecyduje dyrektor. Podstawową zasadą, jaką powinien się kierować, jest rzetelna analiza zgromadzonych danych. Kształt informacji nie ma tu istotnego znaczenia, gdyż nie forma jest ważna, lecz treść, czyli wiedza, którą udało się dyrektorowi zdobyć w wyniku realizacji planu nadzoru, jej analiza i podsumowanie.
Warto już w maju zacząć analizować zdobyte informacje, aby w ...