Nowe kierunki polityki oświatowej państwa

a nadzór pedagogiczny w przedszkolu w roku szkolnym 2018/2019

Temat miesiąca

Wzorem lat ubiegłych Ministerstwo Edukacji Narodowej oficjalnie ogłosiło pismem z 5 lipca 2018 r. obowiązujące w roku szkolnym 2018/2019 kierunki realizacji polityki oświatowej państwa. Co prawda, pismo samo w sobie nie ma znaczenia aktu prawnego w dosłownym rozumieniu, zawiera ono jednak istotne wytyczne stanowiące podstawę do planowania dydaktycznego, opracowywania planów nadzoru pedagogicznego oraz innych działań nauczycieli, a zwłaszcza dyrektorów przedszkoli w ramach sprawowanej przez nich funkcji kierowniczej.

Zobaczmy zatem, które z zapisów tego dokumentu mają bezpośrednie lub pośrednie odniesienie do przedszkoli. W roku szkolnym 2018/2019 priorytetem w polskiej edukacji będą cztery podstawowe zagadnienia, 
a mianowicie: 

  1.  Setna rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.
  2.  Wdrażanie nowej postawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów.
  3.  Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami. Rozwój doradztwa zawodowego.
  4.  Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.

W ten sposób wyznaczone zostały jednocześnie główne kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego. Kierunki te stanowią istotny wyznacznik do planowania przez dyrektorów podobnych działań w przedszkolach. Główny obszar działań w zakresie kontroli został wyznaczony w następujący sposób – w publicznych przedszkolach i publicznych szkołach podstawowych wyznaczono zagadnienie „oceny prawidłowości zapewnienia dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej”.
Kolejną formą sprawowania nadzoru pedagogicznego (zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem MEN1) jest ewaluacja. Jak łatwo zauważyć, w żadnym z podpunktów pisma MEN przedszkole nie zostało wprost wskazane. Ale nie oznacza to wcale, że brak takiego wskazania wyłącza przedszkola z prowadzenia ewaluacji zewnętrznej w nowym toku szkolnym lecz wręcz a contrario. Dyrektorzy przedszkoli niejako per analogiam powinni do siebie skierować wymagania takie jak te wymienione w podpunkcie a) tylko dostosowane do specyfiki przedszkoli. Oznacza to, że w przypadku przedszkoli będą one brzmiały w następujący sposób:

  • Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
  • Dzieci są aktywne.
  • Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.

Już niejako standardowo każde kuratorium oświaty będzie przeprowadzało ewaluacje problemowe w zakresie wybra...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy