Właściwa formuła nadzoru pedagogicznego – dylemat: sprawozdanie czy informacja?

Temat numeru

Jednocześnie z przygotowaniami do zbliżającego się zakończenia zajęć dydaktycznych dyrektorzy powinni też przygotować się do przeanalizowania realizacji nadzoru pedagogicznego w mijającym roku szkolnym tak, aby czas ten został maksymalnie wykorzystany. Przygotowane właściwie analizy realizacji nadzoru pedagogicznego będą optymalnym materiałem do budowania planu nadzoru pedagogicznego na kolejny rok szkolny. Jednak problem leży w odpowiednim podejściu do zagadnienia nadzoru pedagogicznego. Wydawałoby się, że sprawa jest oczywista dla osób zarządzających szkołami i placówkami oświatowymi, ale ilość błędów (niestety niejednokrotnie powielanych również w publikatorach) wskazuje, że nadzór pedagogiczny jest niewłaściwie rozumiany, i często pozostaje w zupełnej sprzeczności nie tylko z jego istotą, ale również z obowiązującym prawem oświatowym.

Z ogromnym naciskiem chcę zwrócić uwagę na poważne błędy, jakie często nadal pojawiają się w rozważaniach oświatowych. Otóż zgodnie z obowiązującą formułą należy mówić o informacji przyjmującej formę swoistego podsumowania nadzoru pedagogicznego, zawierającego wyniki i wnioski z jego sprawowania, a nie o sprawozdaniu z jego realizacji, gdyż takowego już od kilku lat w polskiej oświacie nie ma. Wskazanie takiego właśnie podejścia znajduje się w konkretnych i precyzyjnych zapisach prawnych1. Jakiekolwiek inne tłumaczenie jest zwykłym nadużyciem lub przejawem nieznajomości rzeczy czy wręcz zwykłą ignorancją. Należy zatem koniecznie przypomnieć o zasadniczych różnicach zachodzących między tymi dwoma pojęciami. I tak, sprawozdanie2 to nic innego niż wierna i dokładna relacja o charakterze informacyjnym pisana z punktu widzenia świadka lub uczestnika zdarzeń. Wszelkie informacje przedstawiane są w porządku chronologicznym lub tematycznym. Ponadto za sprawozdanie uznawana jest również pisemna relacja z przebiegu jakiejś działalności, szczegółowe zdanie sprawy z czegoś, opis jakichś wydarzeń, raport itp.3. A przecież dyrektor szkoły lub placówki oświatowej nie musi nikomu relacjonować tego, co, jak i kiedy robił w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, gdyż nie ma takiego obowiązku prawnego wynikającego z przepisów prawa oświatowego. Natomiast musi przedłożyć wyczerpującą informację o wynikach nadzoru pedagogicznego i wynikających z nich wnioskach, które będą rezultatem podsumowania prowadzonych działań, a zwłaszcza analizy uzyskanych informacji. Z natury rzeczy sama informacja to wiadomość, coś, co zostało powiedziane lub napisane o czymś4 lub są to dane, które są następnie przetwarzane5. Należy pamiętać, że informacja o faktach jest zawsze obiektywna, konkretna i rzetelna6. Potocznie jest rozumiana jako forma prezentacji wyników (efektów) zakończonego działania, z omówieniem niezbędnego w tym względzie kontekstu działania, oraz wniosków i rekomendacji na przyszłość. Istota informacji podsumowującej wynika z kolejności działań. Skoro więc na początku był plan zawierający cele i zadania do wykonania, a potem następowała jego realizacja, to powinna pojawić się również odpowiednia informacja o wynikach i ocena uzyskanych efektów. Dobrze przygotowana informacja pozwala na odniesienie się do tego, co zrobiliśmy, jak to zostało wykonane, co się nie udało oraz co i jak należy poprawić. Dobra informacja jest niezwykle istotna w kontekście rzetelnej oceny efektywności pracy oraz wytycznych dotyczących projektowania i racjonalizacji kolejnych działań. Przy profesjonalnym podejściu do kwestii merytorycznej analizy działań wnioski z niej płynące będą bogatym źródłem planowania pracy na kolejny rok szkolny. Dlatego też informacja z nadzoru zawsze odnosi się do wcześniejszych założeń opisanych w planie i powinna uwzględniać jego strukturę. Zatem przy opracowywaniu informacji z nadzoru należy zawsze uwzględniać elementy wcześniejszego planu. Z tego też względu należy odnieść się również do procesu planowania i do samego dokumentu, jakim jest plan (w naszym przypadku plan nadzoru pedagogicznego), gdyż są to dwa podstawowe dokumenty dotyczące tego samego działania i wzajemnie od siebie wręcz uzależnione. Otóż planowanie7 definiowane jest jako określanie pożądanego przyszłego stanu rzeczy i czasu jego osiągnięcia oraz ustalenie działań niezbędnych do osiągnięcia zamierzeń mających formę planu, które nie mogłyby się urzeczywistnić naturalną koleją rzeczy. Praktycznie istniejące definicje planowania w organizacji koncentrują się zawsze wokół formułowania celów i decydowania o podjęciu właściwych działań poprzez ustalanie zadań w ramach wyznaczonych granic czasowych. Z tego też względu informacja musi zawsze odnosić się do osiągniętych (lub nie) celów sformułowanych (wyznaczonych) w planie. Taka informacja (podobnie do planu) powinna zawsze odnosić się do realnych działań i uzyskanych efektów popartych określonymi konkretami (cecha rzetelności informacji). Formuła ta wynika ze standardowych wytycznych planistyczno-sprawozdawczych. Przecież w każdym roku szkolnym formułowane są inne (zmodyfikowane, skorygowane) cele nadzoru pedagogicznego wynikające akurat z aktualnej sytuacji panującej w szkole lub placówce albo ze zmienionych warunków formalnoprawnych obowiązujących w systemie oświaty (a tych u nas przecież w każdym roku jest dużo). Aby opracowywana informacja dotycząca realizowanego planu była wiarygodna, musi być opracowana w ściśle określony sposób. Dlatego też należy mieć na względzie fakt, że działania dyrektora związane z planowaniem nadzoru powinny przebiegać zgodnie z podstawowymi etapami procesu planowania. Do takich etapów zaliczyć należy: określenie aktualnych celów; ocena bieżącej sytuacji; ustalanie precyzyjnej procedury (opis procesu transformacji zasobów w rezultaty, czyli określenie tego, co i kiedy ma być zrobione i kto odpowiada za realizację); ustalenie praktycznego harmonogramu pracy (poprzez określenie dla każdego elementu planu odpowiedzialnej osoby i jej władzy, kontroli nad planem i zasobami, jak również rezultatów, za osiągnięcie których jest odpowiedzialna); wyznaczenie konkretnej personalnej odpowiedzialności; sprawdzenie wykonalności planu i kosztów jego realizacji. Istnieje ścisła wzajemna zależność poszczególnych elementów planowania i ma ona ewidentnie charakter przyczynowo–skutkowy. W podobny sposób należy podchodzić do opracowyw...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy