Niezależnie od tego, jaki tryb rozpatrywania skarg przyjmie dana placówka, skarga powinna być skierowana do dyrektora, w której zatrudniony jest dany nauczyciel, gdyż to dyrektor jest pierwszym organem do rozpatrzenia takiej skargi. Postępowanie dyrektora powinno natomiast zależeć od rodzaju skargi i obowiązującej w przedszkolu procedury postępowania ze skargami.
POLECAMY
Elementy skargi
Skarga powinna zawierać co najmniej:
- wskazanie osoby, od której pochodzi,
- adres tej osoby,
- żądanie potwierdzenia dostarczenia,
- wskazanie, na co wnoszący się skarży, wraz z opisem zdarzenia.
Jeżeli w skardze nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możliwości ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, skargę pozostawia się bez rozpoznania. Jedyny wyjątek od tej zasady stanowi sytuacja, w której anonimowa skarga dotyczy bardzo ważnych spraw, np. związanych z bezpieczeństwem uczniów – wówczas należy przyjrzeć się sprawie i odpowiednio zareagować.
Podmioty uprawnione do złożenia skargi
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 z późn. zm.) każdy obywatel ma prawo do składania skarg. Zgodnie z art. 227 k.p.a. przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszanie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Skarga jest rodzajem środka prawnego o charakterze actionis popularis. Jej zakres przedmiotowy jest bardzo szeroki, na co wskazuje regulacja zawarta w komentowanym przepisie. Regulacja ma bowiem charakter otwarty, co podkreśla zwrot „w szczególności”. Wyliczenie przedmiotów skargi jest więc jedynie prz...