Cała seria zmian wprowadzanych w Prawie oświatowym jest konsekwencją działania ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych2.
Ostatnia istotna dla przedszkoli zmiana przywołanej ustawy miała miejsce 9 grudnia 2020 r.3 Trwająca pandemia koronawirusa wymusiła również wiele zmian w aktach wykonawczych do ustaw oświatowych. Duża liczba zmian w obowiązujących aktach prawnych bardzo utrudniła nie tylko ich zrozumienie, ale również ich właściwe odczytanie. Z tego też względu nieodzowne okazało się ogłoszenie tekstów jednolitych tychże aktów prawnych. Jest to bardzo istotne, gdyż przy powoływaniu się na określoną regulację prawną należy koniecznie podać tekst bazowy, a po zmianach ostatni tekst jednolity.
Analizując szczegółowe zapisy zmienianych regulacji prawnych, należy zauważyć, że przedszkola są niejako „oszczędzane”, gdyż większość wprowadzanych zmian dotyczy szkół. Nie powinno to jednak uśpić czujności nauczycieli, a zwłaszcza dyrektorów przedszkoli. Należy przeanalizować najważniejsze uwarunkowania dotyczące funkcjonowania przedszkoli. Jest to istotne, ponieważ nie we wszystkich placówkach przedszkolnych poczynione zostały niezbędne korekty i placówki te funkcjonują niemalże jak przed zmianami – a to jest poważny błąd. Otóż w obowiązujących w regulacjach oświatowych zapisano, że w obecnym roku szkolnym można ograniczyć w całości lub w części funkcjonowanie publicznych i niepublicznych placówek oświaty, w których odpowiednio wszystkie lub poszczególne zajęcia zostały zawieszone na podstawie przepisów wydanych w oparciu odpowiednio o art. 95a ustawy o systemie oświaty4 oraz art. 47 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Takie ograniczenie może być wprowadzone na czas, na jaki zostały zawieszone odpowiednio wszystkie lub poszczególne zajęcia. Tego rodzaju sytuacja nie oznacza jednak, że przedszkole przestaje funkcjonować (jak to miało miejsce w marcu), a zawieszone zajęcia muszą być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30c ustawy Prawo oświatowe. Jednak jeżeli zawieszone zajęcia nie będą mogły być realizowane w powyższy sposób, dyrektor przedszkola powinien ustalić inny sposób realizowania takich zajęć. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek oświatowych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 to dyrektor...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.