Cała seria zmian wprowadzanych w Prawie oświatowym jest konsekwencją działania ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych2.
Ostatnia istotna dla przedszkoli zmiana przywołanej ustawy miała miejsce 9 grudnia 2020 r.3 Trwająca pandemia koronawirusa wymusiła również wiele zmian w aktach wykonawczych do ustaw oświatowych. Duża liczba zmian w obowiązujących aktach prawnych bardzo utrudniła nie tylko ich zrozumienie, ale również ich właściwe odczytanie. Z tego też względu nieodzowne okazało się ogłoszenie tekstów jednolitych tychże aktów prawnych. Jest to bardzo istotne, gdyż przy powoływaniu się na określoną regulację prawną należy koniecznie podać tekst bazowy, a po zmianach ostatni tekst jednolity.
Analizując szczegółowe zapisy zmienianych regulacji prawnych, należy zauważyć, że przedszkola są niejako „oszczędzane”, gdyż większość wprowadzanych zmian dotyczy szkół. Nie powinno to jednak uśpić czujności nauczycieli, a zwłaszcza dyrektorów przedszkoli. Należy przeanalizować najważniejsze uwarunkowania dotyczące funkcjonowania przedszkoli. Jest to istotne, ponieważ nie we wszystkich placówkach przedszkolnych poczynione zostały niezbędne korekty i placówki te funkcjonują niemalże jak przed zmianami – a to jest poważny błąd. Otóż w obowiązujących w regulacjach oświatowych zapisano, że w obecnym roku szkolnym można ograniczyć w całości lub w części funkcjonowanie publicznych i niepublicznych placówek oświaty, w których odpowiednio wszystkie lub poszczególne zajęcia zostały zawieszone na podstawie przepisów wydanych w oparciu odpowiednio o art. 95a ustawy o systemie oświaty4 oraz art. 47 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Takie ograniczenie może być wprowadzone na czas, na jaki zostały zawieszone odpowiednio wszystkie lub poszczególne zajęcia. Tego rodzaju sytuacja nie oznacza jednak, że przedszkole przestaje funkcjonować (jak to miało miejsce w marcu), a zawieszone zajęcia muszą być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30c ustawy Prawo oświatowe. Jednak jeżeli zawieszone zajęcia nie będą mogły być realizowane w powyższy sposób, dyrektor przedszkola powinien ustalić inny sposób realizowania takich zajęć. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek oświatowych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 to dyrektor...
Rok 2021 – co nowego lub istotnego w prawie
W nowym roku kalendarzowym w dalszym ciągu ulegają zmianie podstawy prawne funkcjonowania systemu oświatowego w Polsce, i to w różnych obszarach jego funkcjonowania. Mając na względzie liczbę dokonywanych zmian oraz ich wagę merytoryczną, należy zawsze precyzyjnie ustalić metodologię wdrażania poszczególnych regulacji prawnych – niekiedy bardzo obszernych i wielowątkowych (wprowadzających poważne zmiany również w innych regulacjach oświatowych). Taką formułę metodologiczną dotyczącą wprowadzania szeregu zmian systemowych w minionym roku stanowiły zmiany w ustawie Prawo oświatowe1.