Procesy emocjonalne dziecka związane są z cechami układu nerwowego, układu endokrynologicznego i ogólnym stanem jego zdrowia. Także na kształtowanie się określonego typu i rodzaju reakcji emocjonalnych dzieci mają wpływ: kontakt z osobami najbliższymi, wczesne doświadczenia społeczne oraz atmosfera uczuciowa pomiędzy ludźmi stanowiącymi ich najbliższe otoczenie. Jednym z zaburzeń emocjonalności dziecka (dotyczy ok. 5% populacji) jest zahamowanie emocjonalne, orzekane przez specjalistów, gdy intensywność i rodzaj reakcji odbiegają od zachowania normalnego dla wieku życia dziecka.
Zauważa się, że:
- reakcje emocjonalne o charakterze negatywnym występują częściej niż pozytywne;
- dziecko sprawia wrażenie zobojętniałego;
- reakcje uczuciowe są niewspółmiernie słabe do siły bodźców;
- dziecko nie kontroluje swych reakcji uczuciowych zgodnie z wymaganiami otoczenia;
- przeważają reakcje uczuciowe prymitywne, charakterystyczne dla dzieci młodszych;
- wytworzyły się niewłaściwe postawy emocjonalno-uczuciowe w postaci wycofywania się z aktywności w określonych sytuacjach społecznych.
Cichy, spokojny, nie wadzi nikomu
Maluchy zahamowane psychoruchowo to dzieci lękowe, u których obserwuje się trudności w kontaktach społecznych i obniżoną aktywność. Wszystko zaczyna się ju...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.