Po pierwsze – znajomość celów wychowania przedszkolnego
Każdy nauczyciel powinien wiedzieć, co tak naprawdę jest w wychowaniu przedszkolnym najważniejsze. Teoretycznie każdy mniej więcej wie, że chodzi o dobre wychowanie, kształtowanie nawyków, wartości, umiejętności itd. Jednak warto z nauczycielami przenalizować znaczenie poszczególnych zapisów. Zastanówmy się nad celami wychowania przedszkolnego. Podstawa programowa definiuje 17 zadań wychowania przedszkolnego poprzedzonych akapitem wprowadzającym, gdzie w kilku zdaniach ogólnych opisuje się sens pedagogiki
przedszkolnej, czyli cele. Warto omówić te zapisy, aby przekonać się, jak nauczyciele rozumieją ich treść. Na przykład, co to znaczy „całościowe wsparcie rozwoju dziecka realizowane poprzez proces opieki, wychowania i nauczania”. Dajmy się nauczycielom wypowiedzieć, co rozumieją pod pojęciami: opieka, wychowanie, nauczanie, uczenie się, dobro, prawda, piękno. Rzecz jasna nie chodzi tutaj o naukowe definicje, tylko o realizację tych pojęć w praktyce. Kluczowe będzie także udzielenie odpowiedzi na pytanie: jak nauczyciele rozumieją „umożliwianie dzieciom odkrywania własnych możliwości” lub widzenie „sensu działania”.
Po drugie – rozumienie zadań nauczycieli i przedszkola
Analiza poszczególnych zadań powinna przebiegać w pod...