Zgodnie z charakterystyką wymagania w przedszkolu należy rozpoznawać możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuację społeczną każdego dziecka, a informacje z przeprowadzonego rozpoznania wykorzystywać w działaniach edukacyjnych. Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z niepełnosprawnością oraz zajęcia specjalistyczne powinny odpowiadać rozpoznanym potrzebom każdego dziecka. Prowadzone w tym zakresie działania mają skutkować dobrą opinią rodziców o otrzymywanym w przedszkolu wsparciu w odniesieniu do potrzeb ich dzieci.
Dział: Dyrektor pod nadzorem
Ministerstwo Edukacji Narodowej zamierza kontrolować proces rekrutacji dzieci do publicznych przedszkoli. Zapewne ma to związek z wprowadzeniem już od 1 września 2017 r. prawa dzieci trzyletnich do edukacji przedszkolnej. Nowelizacja prawa oświatowego nałożyła na gminy obowiązek zapewnienia miejsca wychowania przedszkolnego każdemu dziecku w wieku przedszkolnym.
Obowiązkiem nauczyciela jest realizacja podstawy programowej, a obowiązkiem dyrektora jest upewnić się, czy wszyscy nauczyciele znają ją na tyle, żeby odpowiednio dostosować realizowane programy do potrzeb dzieci w swojej grupie. Chodzi przede wszystkim o takie dostosowanie treści podstawy do możliwości rozwojowych, aby miało to odzwierciedlenie w planowaniu i realizacji zadań wychowawczo-dydaktycznych. Co warto powiedzieć nauczycielom, na co zwrócić uwagę, co egzekwować?
Według obecnie obowiązującego prawa regulacje dotyczące programów wychowania przedszkolnego znajdują się w znowelizowanej ustawie o systemie oświaty. Zgodnie z zapisami art. 22a nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi przedszkola program wychowania przedszkolnego. W przypadku innej formy wychowania przedszkolnego nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia ten program dyrektorowi przedszkola lub szkoły podstawowej. Program wychowania przedszkolnego zasadniczo powinien zawierać treści podstawy programowej, ale może również obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres treści ustalony w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Podstawowym wymogiem jest dostosowanie do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony.