Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dyrektor pod nadzorem

11 kwietnia 2018

NR 90 (Marzec 2018)

Plan ewaluacji
Wymaganie 3. Dzieci są aktywne

  1. Charakterystyka wymagania:
    Dzieci są zaangażowane w zajęcia prowadzone w przedszkolu i chętnie w nich uczestniczą. Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności. Dzieci są wdrażane do samodzielności.
  2. Cele ewaluacji: 
    1. dzieci są zaangażowane w zajęcia prowadzone w przedszkolu i chętnie w nich uczestniczą;
    2. nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności; 
    3. dzieci są wdrażane do samodzielności;
    4. dzieci inicjują i realizują działania na rzecz własnego rozwoju; 
    5. dzieci uczestniczą w działaniach na rzecz społeczności lokalnej. 
  3. Pytania badawcze:
    1. Czy dzieci są aktywne podczas zajęć?
    2. Co wpływa na aktywność i zainteresowanie dzieci podczas zajęć? 
    3. Czy nauczyciele stosują aktywizujące metody pracy?
    4. Jakie formy aktywności wpływają na samodzielność dzieci?
    5. Czy dzieci mają możliwość rozwijania swoich zdolności i zainteresowań?
    6. Czy dzieci aktywnie uczestniczą w działaniach na rzecz społeczności lokalnej?
  4. Pytania kluczowe:
    1. Czy nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności?
    2. Czy dzieci są zaangażowane w zajęcia prowadzone w przedszkolu i chętnie w nich uczestniczą?
    3. Jakie działania nauczycieli sprzyjają rozwojowi aktywności dzieci, w tym nabywaniu przez dzieci samodzielności?
    4. Jakie metody aktywizujące stosują nauczyciele?
    5. Czy w przedszkolu są organizowane zajęcia dodatkowe? 
    6. Czy sale dydaktyczne są wyposażone w kąciki zainteresowań?
    7. Czy przedszkole organizuje wycieczki i konkursy?
    8. Jakie działania nauczycieli sprawiają, że dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach prowadzonych w przedszkolu? 
    9. Czy dzieci są wdrażane do samodzielności?
    10. Czy dzieci inicjują i realizują działania na rzecz własnego rozwoju?
    11. W jaki sposób przedszkole wdraża dzieci do samodzielności, co skutkuje dobrym ich przygotowaniem do podjęcia dalszej edukacji? 
    12. W jaki sposób w przedszkolu umożliwia się dzieciom realizację działań na rzecz własnego rozwoju? 
    13. Czy dzieci mają możliwość prezentacji swoich umiejętności (uroczystości, przedstawienia, ekspozycje itp.)?
    14. W jakich działaniach na rzecz społeczności lokalnej uczestniczą dzieci? 
  5. Kryteria sukcesu:
    1. przedszkole zapewnia właściwe warunki do rozwijania aktywności dzieci, pobudza inicjatywę, inwencję twórczą poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję i sferę uczuciowo-intelektualną;
    2. nauczyciele wspierają rozwój dzieci, poprzez warunki do działań twórczych dzieci, m.in. prowadząc zajęcia metodami tradycyjnymi, aktywizującymi oraz nowatorskimi i stosując ciekawe pomoce, rekwizyty do zajęć; 
    3. baza przedszkola sprzyja aktywności dziecka;
    4. dzieci mają warunki do pracy indywidualnej i zespołowej, ciągłą dostępność do kącików tematycznych, materiałów plastycznych i ciekawych pomocy dydaktycznych; 
    5. dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach przedszkolnych, a ich potrzeby edukacyjne są w pełni zaspokajane;
    6. nauczyciele podejmują różnorodne działania w celu rozwijania zdolności i zainteresowań dzieci;
    7. nauczyciele stosują aktywizujące metody pracy z dziećmi;
    8. oferta edukacyjna zawiera wszystkie rodzaje zajęć;
    9. nauczyciele podejmują różnorodne działania na rzecz aktywnego uczestnictwa dzieci w życiu społeczności lokalnej. 
  6. Organizacja ewaluacji:
    Badania zostaną przeprowadzone w okresie od 1.10r. do 31.01r. przez zespół ds. ewaluacji wewnętrznej w składzie: 
  7. Metody:
    1. analiza dokumentów,
    2. ankiety dla nauczycieli,
    3. wywiad grupowy z nauczycielami,
    4. wywiad z dyrektorem przedszkola,
    5. sprawozdania zespołów zadaniowych,
    6. sprawozdania koordynatorów kółek zainteresowań,
    7. sprawozdania prowadzących zajęcia dodatkowe. 
  8. Źródła informacji: 
    1. dokumentacja przedszkola: protokoły RP, dzienniki zajęć, dzienniki zajęć dodatkowych, arkusze obserwacji dzieci, plany pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczej, arkusze obserwacji rozwoju dzieci, opinie i orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    2. rodzice, nauczyciele, dzieci.
  9. Prezentacja wyników ewaluacji:
    Raport zostanie opracowany przez zespół ds. ewaluacji wewnętrznej i przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej do dnia 
  10. Harmonogram działań w zakresie ewaluacji wewnętrznej

Zadania/czynności do wykonania

Termin realizacji Odpowiedzialni Metody, narzędzia, środki
Spotkanie z dyrektorem przedszkola –
określenie przedmiotu ewaluacji wewnętrznej, kryteriów, pytań kluczowych, wskazanie metod i próby badawczej 
  30.08............. dyrektor, 
zespół ds. ewaluacji 
w składzie: ....................................
  •  wnioski z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w poprzednim roku szkolnym,
  • dyskusja
Opracowanie planu ewaluacji wewnętrznej  wrzesień...............  zespół ds. ewaluacji 
w składzie: ..........................................
 dyskusja

Badania ewaluacyjne:

  • przeprowadzenie ankiety dla nauczycieli,
  • przeprowadzenie wywiadu grupowego z nauczycielami,
  • przeprowadzenie wywiadu z dyrektorem przedszkola,
  • analiza sprawozdań zespołów zadaniowych
listopad  – luty ..........................  
  •  ankiety dla nauczycieli,
  • kwestionariusz wywiadu grupowego z nauczycielami,
  • kwestionariusz wywiadu z dyrektorem przedszkola,
  • sprawozdania zespołów zadaniowych

 

Zadania/czynności do wykonania

Termin realizacji Odpowiedzialni Metody, narzędzia, środki
Analiza zebranych danych  marzec .......... zespół ds. ewaluacji 
w składzie: .........................
  •  analiza zebranych danych,
  • zestawienia i opracowania statystyczne
Określenie wniosków w postaci mocnych 
i słabych stron
marzec............  zespół ds. ewaluacji 
w składzie: ..............................
  • analiza jakościowa i ilościowa,
  • opracowanie wniosków
Określenie rekomendacji   kwiecień ......  zespół ds. ewaluacji 
w składzie: ......................................
  •  wartościowanie osiągniętych wyników
Opracowanie projektu raportu ewaluacji  maj ................ zespół ds. ewaluacji 
w składzie: .........................................
  • projekt raportu
Przedstawianie projektu dyrektorowi  maj ...............

zespół ds. ewaluacji 
w składzie: ...............................

  •  projekt raportu
Popularyzacja raportu:
prezentacja raportu radzie pedagogicznej,
opublikowanie wniosków (rekomendacji, mocnych i słabych stron) na stronie internetowej...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy