Pozostawienie sześciolatków w przedszkolach skutkowało zmianą podstawy programowej od września 2016 r., jednak ministerstwo nie poprzestało na tym i proponuje kompletną przebudowę podstawy programowej. W nowym rozporządzeniu mamy zupełnie inną koncepcję niż ta, która obecnie obowiązuje. Proponowana podstawa programowa wychowania przedszkolnego różni się znacznie od dotychczasowej.
Po pierwsze
Podstawowa zmiana to skupienie treści programowych wokół głównych obszarów rozwojowych dziecka. Zatem mamy treści z zakresu rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego. Dodatkowo wyodrębniono język obcy nowożytny oraz język mniejszości narodowych i etnicznych oraz język kaszubski jako język regionalny.
Po drugie
Cele edukacji przedszkolnej wyraźnie podkreślają wychowawczą funkcję przedszkola oraz wychowanie do wartości i norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego i społecznego, w szczególności wartości wynikających z doświadczeń nabytych w rodzinie i grupie przedszkolnej, możliwych do zrozumienia przez dziecko w wieku przedszkolnym:
- wspierania wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez fachową organizację warunków sprzyjających nabywaniu
- doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
- wspierania aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
- zapewnienia prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciąg-
- łość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijają-
- cym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
- organizowania zabawy, nauki i odpoczynku z wykorzystaniem treści adekwatnych do poziomu rozwoju dzieci, ich możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnego, naturalnego tempa rozwoju,
- wspierania indywidualności i oryginalności dziecka wzmac-
- niających poczucie wartości oraz potrzebę uczestnictwa w grupie,
- organizowania zajęć rozwijających nawyki i zachowania prowadzące do samodzielności, dbania o zdrowie, bezpieczeństwo i sprawność ruchową,
- orga...