Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dyrektor we współpracy

9 marca 2018

NR 72 (Maj 2016)

Organizacja gabinetu terapii pedagogicznej w przedszkolu

0 354

Gabinet terapii pedagogicznej nie musi być bardzo obszerny, warto jednak zadbać o to, aby można było przeprowadzić w nim w miarę potrzeby kilka prostych zabaw ruchowych.

Wnętrze gabinetu powinno być przyjazne dziecku, ale większość pomocy terapeutycznych dobrze jest umieścić w szafie, aby nie rozpraszały uwagi dziecka. W publicznym przedszkolu, w którym na co dzień pracuję stworzono gabinet terapii pedagogicznej w dawnym pomieszczeniu konserwatorskim. Ściany pomalowano na biało i wstawiono tam dużą szafę, która mieści większość pomocy dydaktycznych, stół i krzesełka przystosowane dla dzieci, oraz biblioteczkę i regał. Warto zwrócić uwagę na fakt, że gabinet znajduje się w sąsiedztwie sali Montessori, co dodatkowo podnosi jego wartość terapeutyczną. Na ścianie wisi plansza z zasadami obowiązującymi na zajęciach w formie obrazkowej, z którymi dziecko zapoznaje się na początku terapii:

  1. Aktywnie uczestniczę w zajęciach.
  2. Mam prawo do popełniania błędów.
  3. Korzystam z pomocnej dłoni terapeuty, gdy mam trudności z wykonaniem zadania.
  4. Uważnie słucham.
  5. Odpoczywam chwilę, gdy się zmęczę.
  6. Dbam o porządek w sali.

Na ścianie powieszona jest gąsienica z dniami tygodnia, na których dzieci wieszają swoje imiona. Poza tym gabinet nie zawiera innych, zbędnych dekoracji czy plakatów. 

 

 

Stolik do pracy z dzieckiem jest wyposażony we wszelkie potrzebne materiały: kredki, flamastry, ołówki, kleje, nożyczki, farby i pędzelki. Są one umieszczone w dużym koszyczku i posegregowane. Nad stolikiem, na wysokości oczu dziecka wisi tablica korkowa, tak aby w czasie zajęć można było przyczepić do niej ilustrację obrazującą nastrój dziecka, ikonę pogody czy poznawane treści dydaktyczne. Na tablicy umieszczony jest także system żetonowy, z uśmiechniętymi buźkami, dla dzieci, które potrzebują dodatkowej zachęty do pracy na zajęciach terapeutycznych. Nie należy zapominać także o nagrodzie na koniec zajęć w postaci naklejki lub stempelka. 

W biblioteczce umieszczone są wykorzystywane na bieżąco pomoce dydaktyczne. Pozostałe umieszczone są na regale. Aby terapia była efektywna, a pomoce szybko i łatwo dostępne, warto posegregować materiały. Regał podzielony jest na poszczególne sfery: percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, mowa, sfera poznawcza, emocje, terapia ręki, zagrożenie ryzykiem dysleksji. Na poszczególnych półkach, które są opisane, umieszczono gry dydaktyczne i książki do terapii. Tak zaplanowana przestrzeń zapewni terapeucie zachowanie porządku i szybkie odnalezienie potrzebnej pomocy. Dobrze gdy terapeuta wykorzystuje różnorodne środki dydaktyczne do osiągania zamierzonych celów terapeutycznych. Dzięki temu dziecko będzie się uczyło przez zabawę, ale także nie będzie się nudziło, a terapia będzie dla niego czymś przyjemnym.

Polecane pomoce dydaktyczne do usprawniania percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej:

  • „Terapia pedagogiczna w przedszkolu z elementami integracji sensorycznej (segregator z gotowymi scenariuszami i pomocami dydaktycznymi” – wyd. Forum;
  • „Terapia dysleksji. Funkcje wzrokowe” – wyd. Forum;
  • „Dooble” – wyd. Rebel
  • „Perskie oko” – wyd. Harmonia;
  • „ Na górze czy na dole” – wyd. Harmonia;
  • Zestawy z klockami PUS i książeczkami PUS – wyd. Epideixis;
  • „Gimnastyka oka czytelnika”- wyd. Young Digital Planet;
  • „Brainbox. Moje obrazki” – wyd. Albi;
  • „Stymulacja prawej i lewej półkuli” (wybrane zeszyty) – wyd. Wydawnictwo Edukacyjne.

Pomoce do wykonania własnoręcznego:

  • karty na wzór „Dooble” z materiałym obrazkowym bliskim omawianej aktualnie tematyce;
  • obrazki i ich cienie;
  • puzzle z pocztówek;
  • memory;
  • figury wycięte z kolorowego papieru (do układania tangramów i mozaiki);
  • domino obrazkowe;
  • zabawy „Co zniknęło”;
  • znajdywanie różnic między obrazkami;
  • zabawki do ćwiczeń orientacji przestrzennej;
  • wypełnianie farbą konturów;
  • rysowanie przez kalkę;
  • zabawy w przerysowywanie prostych obrazków.

Polecane pomoce dydaktyczne do usprawniania mowy:

  • „Terapia pedagogiczna w przedszkolu z elementami integracji sensorycznej” (segregator z gotowymi scenariuszami i pomocami dydaktycznymi)– wyd. Forum;
  • „Jak wspomagać rozwój przedszkolaka. Wspomaganie rozwoju mowy i przygotowanie do nauki czytania i pisania” – wyd. Forum;
  • „Gry logopedyczne” – wyd. Forum;
  • Seria logopedyczna „Kocham czytać” – wyd. Wydawnictwo Edukacyjne;
  • „Powtarzam, rozumiem, nazywam” – wyd. WIR;
  • „Razem uczymy się mówić” – wyd. Harmonia;
  • „Sto wierszyków nowych do ćwiczeń mowy” – wyd. Wilga;
  • „Świat opowiadany” – wyd. Harmonia.

Pomoce do wykonania własnoręcznego:

  • książeczki tematyczne (np. na wsi, zwierzęta wiejskie);
  • karty opowieściowe;
  • wiatraczek do dmuchania;
  • piłeczki pingpongowe;
  • słomka i małe pompony;
  • memory „Onomatopeje” (dziecko widzi obrazek i nazywa wydawany przez niego dźwięk, w ten sposób doskonali mowę i uczy się prostych sylab);
  • memory sylabowe;
  • historyjki obrazkowe.

Polecane pomoce dydaktyczne do terapii ręk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy