Gabinet terapii pedagogicznej nie musi być bardzo obszerny, warto jednak zadbać o to, aby można było przeprowadzić w nim w miarę potrzeby kilka prostych zabaw ruchowych.
Wnętrze gabinetu powinno być przyjazne dziecku, ale większość pomocy terapeutycznych dobrze jest umieścić w szafie, aby nie rozpraszały uwagi dziecka. W publicznym przedszkolu, w którym na co dzień pracuję stworzono gabinet terapii pedagogicznej w dawnym pomieszczeniu konserwatorskim. Ściany pomalowano na biało i wstawiono tam dużą szafę, która mieści większość pomocy dydaktycznych, stół i krzesełka przystosowane dla dzieci, oraz biblioteczkę i regał. Warto zwrócić uwagę na fakt, że gabinet znajduje się w sąsiedztwie sali Montessori, co dodatkowo podnosi jego wartość terapeutyczną. Na ścianie wisi plansza z zasadami obowiązującymi na zajęciach w formie obrazkowej, z którymi dziecko zapoznaje się na początku terapii:
POLECAMY
- Aktywnie uczestniczę w zajęciach.
- Mam prawo do popełniania błędów.
- Korzystam z pomocnej dłoni terapeuty, gdy mam trudności z wykonaniem zadania.
- Uważnie słucham.
- Odpoczywam chwilę, gdy się zmęczę.
- Dbam o porządek w sali.
Na ścianie powieszona jest gąsienica z dniami tygodnia, na których dzieci wieszają swoje imiona. Poza tym gabinet nie zawiera innych, zbędnych dekoracji czy plakatów.
Stolik do pracy z dzieckiem jest wyposażony we wszelkie potrzebne materiały: kredki, flamastry, ołówki, kleje, nożyczki, farby i pędzelki. Są one umieszczone w dużym koszyczku i posegregowane. Nad stolikiem, na wysokości oczu dziecka wisi tablica korkowa, tak aby w czasie zajęć można było przyczepić do niej ilustrację obrazującą nastrój dziecka, ikonę pogody czy poznawane treści dydaktyczne. Na tablicy umieszczony jest także system żetonowy, z uśmiechniętymi buźkami, dla dzieci, które potrzebują dodatkowej zachęty do pracy na zajęciach terapeutycznych. Nie należy zapominać także o nagrodzie na koniec zajęć w postaci naklejki lub stempelka.
W biblioteczce umieszczone są wykorzystywane na bieżąco pomoce dydaktyczne. Pozostałe umieszczone są na regale. Aby terapia była efektywna, a pomoce szybko i łatwo dostępne, warto posegregować materiały. Regał podzielony jest na poszczególne sfery: percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, mowa, sfera poznawcza, emocje, terapia ręki, zagrożenie ryzykiem dysleksji. Na poszczególnych półkach, które są opisane, umieszczono gry dydaktyczne i książki do terapii. Tak zaplanowana przestrzeń zapewni terapeucie zachowanie porządku i szybkie odnalezienie potrzebnej pomocy. Dobrze gdy terapeuta wykorzystuje różnorodne środki dydaktyczne do osiągania zamierzonych celów terapeutycznych. Dzięki temu dziecko będzie się uczyło przez zabawę, ale także nie będzie się nudziło, a terapia będzie dla niego czymś przyjemnym.
Polecane pomoce dydaktyczne do usprawniania percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej:
- „Terapia pedagogiczna w przedszkolu z elementami integracji sensorycznej (segregator z gotowymi scenariuszami i pomocami dydaktycznymi” – wyd. Forum;
- „Terapia dysleksji. Funkcje wzrokowe” – wyd. Forum;
- „Dooble” – wyd. Rebel
- „Perskie oko” – wyd. Harmonia;
- „ Na górze czy na dole” – wyd. Harmonia;
- Zestawy z klockami PUS i książeczkami PUS – wyd. Epideixis;
- „Gimnastyka oka czytelnika”- wyd. Young Digital Planet;
- „Brainbox. Moje obrazki” – wyd. Albi;
- „Stymulacja prawej i lewej półkuli” (wybrane zeszyty) – wyd. Wydawnictwo Edukacyjne.
Pomoce do wykonania własnoręcznego:
- karty na wzór „Dooble” z materiałym obrazkowym bliskim omawianej aktualnie tematyce;
- obrazki i ich cienie;
- puzzle z pocztówek;
- memory;
- figury wycięte z kolorowego papieru (do układania tangramów i mozaiki);
- domino obrazkowe;
- zabawy „Co zniknęło”;
- znajdywanie różnic między obrazkami;
- zabawki do ćwiczeń orientacji przestrzennej;
- wypełnianie farbą konturów;
- rysowanie przez kalkę;
- zabawy w przerysowywanie prostych obrazków.
Polecane pomoce dydaktyczne do usprawniania mowy:
- „Terapia pedagogiczna w przedszkolu z elementami integracji sensorycznej” (segregator z gotowymi scenariuszami i pomocami dydaktycznymi)– wyd. Forum;
- „Jak wspomagać rozwój przedszkolaka. Wspomaganie rozwoju mowy i przygotowanie do nauki czytania i pisania” – wyd. Forum;
- „Gry logopedyczne” – wyd. Forum;
- Seria logopedyczna „Kocham czytać” – wyd. Wydawnictwo Edukacyjne;
- „Powtarzam, rozumiem, nazywam” – wyd. WIR;
- „Razem uczymy się mówić” – wyd. Harmonia;
- „Sto wierszyków nowych do ćwiczeń mowy” – wyd. Wilga;
- „Świat opowiadany” – wyd. Harmonia.
Pomoce do wykonania własnoręcznego:
- książeczki tematyczne (np. na wsi, zwierzęta wiejskie);
- karty opowieściowe;
- wiatraczek do dmuchania;
- piłeczki pingpongowe;
- słomka i małe pompony;
- memory „Onomatopeje” (dziecko widzi obrazek i nazywa wydawany przez niego dźwięk, w ten sposób doskonali mowę i uczy się prostych sylab);
- memory sylabowe;
- historyjki obrazkowe.
Polecane pomoce dydaktyczne do terapii ręki:
- pianki do golenia;
- wanna piaskowa;
- masy plastyczne: plastelina, ciastolina, pucholina, modelina, masa papierowa;
- skacząca plastelina (różne warianty);
- żel do włosów;
- piasek kinestetyczny;
- farby do malowania palcami;
- piłki do ściskania (o różnej twardości);
- pędzel do golenia;
- wałki do masażu;
- piłki z wypustkami;
- teatrzyk paluszkowy;
- kalka;
- „Jenga” lub „Balansujący delfin”;
- „czarodziejski worek” z ukrytymi przedmiotami;
- przelewanie wody z naczyń;
- różne pr...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!