Anna Brzezińska pojmuje dojrzałość szkolną jako wrażliwość na naukę szkolną, która obejmuje „pewien dostateczny stopień zainteresowania dziecka nauką i wiedzą w tym zakresie i w tej postaci, w jakiej się ją podaje w szkole”, natomiast podatność na nauczanie typu szkolnego wiąże się z „posiadaniem pewnej umiejętności podporządkowywania się wymaganiom szkoły w zakresie skupiania uwagi na zajęciach, wykonywania powierzonych zadań oraz zgodnego i harmonijnego współżycia z kolegami. Materiał, jaki dziecko ma opanować u progu swej szkolnej edukacji, powinien być przystępny, tzn. dziecko powinno móc go zrozumieć, móc zapamiętać oraz móc go opanować umiejętnościowo”1.
Opinia w sprawie gotowości szkolnej dziecka to szczegółowy opis wiedzy i umiejętności dziecka, które powinno ono posiadać u progu rozpoczęcia swojej przygody ze szkołą. Jej bazą są dwie kompleksowe diagnozy – pierwsza, przeprowadzona na początku roku szkolnego poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko realizacji obowiązku szkolnego oraz druga – wykonana na początku drugiego semestru. Oczywiście uzupełnienie stanowią codzienne obserwacje poczynione w trakcie zajęć przedszkolnych, rozmowy z innymi osobami mającymi kontakt z dziećmi (np. nauczycielem rytmiki lub innych zajęć realizowanych w przedszkolu). Niezwykle ważne są także informacje uzyskane od rodzica, który może uzupełnić obraz dziecka o opis jego funkcjonowania w warunkach domowych. W świetle obecnie wprowadzonej zmiany, która daje rodzicowi możliwość podjęcia decyzji, czy dziecko pójdzie do szkoły jako sześciolatek, czy siedmiolatek, opinia wydawana przez przedszkole jest cenną podpowiedzią w tej kwestii. Dzięki temu rodzic może dokonać wyboru w sposób bardziej świadomy. Z opinii wyłania się także obraz dziecka jako niepowtarzalnej istoty, z jego mocnymi i słabymi stronami.
Opinia jako szczegółowy opis funkcjonowania dziecka w różnych obszarach
Opinia w sprawie gotowości szkolnej dziecka powinna się odnosić do wszystkich diagnozowanych obszarów. W związku...