W roku szkolnym 2021/2022 priorytetem w polskiej edukacji będzie sześć podstawowych zagadnień, a mianowicie:
- Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
- Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym w uczeniu się dorosłych.
- Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Jednocześnie zostały wyznaczone główne kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów. Stanowią one istotny wyznacznik do planowania przez dyrektorów podobnych działań w szkołach i placówkach oświatowych.
Główne obszary działań w odniesieniu do przedszkoli w zakresie kontroli zostały wyznaczane w następujący sposób w:
- w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego: „Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka”;
- szkołach specjalnych podstawowych i ponadpodstawowych, w tym zorganizowanych w placówkach wskazanych w art. 2 pkt 7 ustawy Prawo oświatowe: „Organizacja kształcenia i wsparcia dla uczniów objętych kształceniem specjalnym w szkołach specjalnych”. Co prawda przedszkole nie jest wprost wymienione w tym zakresie, ale jest w nim mowa o kształceniu specjalnym, dlatego można je odnieść do przedszkoli specjalnych.
Jak można zauważyć, niektóre z kierunków stanowią kontynuację tych wyznaczonych w minionym roku szkolnym.
Komentarz do kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022
Dokładniejsze zapoznanie się z wyznaczonymi przez MEN kierunkami polityki oświatowej państwa pozwala stwierdzić, że stanowią one kontynuację zadań z roku poprzedniego. Widoczne są zatem konsekwencja i logika wyznaczanych działań w realizacji założeń wdrażanej sukcesywnie reformy systemu edukacji. Bardzo wyraźnie są też charakteryzowane rola i znaczenie rodziny oraz zagadnienia ekologiczne. Zwrócono również szczególną uwagę na wsparcie psychologiczne związane z negatywnymi skutkami sytuacji epidemicznej tak dla uczniów/dzieci, jak i nauczycieli. W jaki zatem sposób nowe wytyczne MEN będą determinowały pracę szkół i placówek oświatowych?
Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny
Pierwszy priorytet wyraźnie wskazuje na działania zmierzające do przywrócenia należnego znaczenia i roli rodziny w wychowaniu młodego człowieka. Przepis art. 48 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej określa, że rodzice m...