System oświaty przewiduje, że od 1 stycznia 2016 r. w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego oraz w szkołach nauczyciele mogą korzystać z pomocy:
- nauczycieli wspomagających,
- specjalistów,
- osób wspierających nauczyciela (pomocy nauczyciela),
- asystentów nauczyciela.
Każda z tych osób ma określone zadania do wykonania w szkołach i placówkach. Musi się też legitymować określonymi kwalifikacjami. Kwestię zatrudnienia dodatkowej kadry w obecnym stanie prawnym ilustruje tabela na końcu niniejszego artykułu.
Wprowadzenie powyższego rozwiązania wynika z konieczności pilnego objęcia dzieci z niepełnosprawnościami wsparciem ze strony osoby, która przyczyni się do lepszego funkcjonowania dziecka w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego czy szkole.
O tym, jaki rodzaj pomocy należy zapewnić nauczycielowi w sytuacji, gdy wśród uczniów znajduje się dziecko z niepełnosprawnościami, decydować powinna analiza indywidualnych potrzeb dziecka.
Może ona bowiem wpływać na zasadność zapewnienia wsparcia ze strony nauczyciela wspomagającego czy specjalisty, którego przygotowanie w danej dziedzinie ma kluczowe znaczenie we wsparciu ucznia w codziennym funkcjonowaniu w przedszkolu, np. specjalisty w zakresie konkretnej metody pracy z dzieckiem (terapeuty behawioralnego, socjoterapeuty, specjalisty w zakresie orientacji przestrzennej itp.) czy tłumacza języka migowego. Natomiast...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.