Nauczyciel wspomagający

asystent a pomoc nauczyciela

Monitor prawny dyrektora

System oświaty przewiduje, że od 1 stycznia 2016 r. w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego oraz w szkołach nauczyciele mogą korzystać z pomocy:

  • nauczycieli wspomagających,
  • specjalistów,
  • osób wspierających nauczyciela (pomocy nauczyciela),
  • asystentów nauczyciela.

Każda z tych osób ma określone zadania do wykonania w szkołach i placówkach. Musi się też legitymować określonymi kwalifikacjami. Kwestię zatrudnienia dodatkowej kadry w obecnym stanie prawnym ilustruje tabela na końcu niniejszego artykułu.

Wprowadzenie powyższego rozwiązania wynika z konieczności pilnego objęcia dzieci z niepełnosprawnościami wsparciem ze strony osoby, która przyczyni się do lepszego funkcjonowania dziecka w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego czy szkole.

O tym, jaki rodzaj pomocy należy zapewnić nauczycielowi w sytuacji, gdy wśród uczniów znajduje się dziecko z niepełnosprawnościami, decydować powinna analiza indywidualnych potrzeb dziecka.

Może ona bowiem wpływać na zasadność zapewnienia wsparcia ze strony nauczyciela wspomagającego czy specjalisty, którego przygotowanie w danej dziedzinie ma kluczowe znaczenie we wsparciu ucznia w codziennym funkcjonowaniu w przedszkolu, np. specjalisty w zakresie konkretnej metody pracy z dzieckiem (terapeuty behawioralnego, socjoterapeuty, specjalisty w zakresie orientacji przestrzennej itp.) czy tłumacza języka migowego. Natomiast...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy