Kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018

Dyrektor kontra prawo

Kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018 ukazały się na początku lipca na stronie ministerstwa edukacji. Z analizy poszczególnych zapisów wynika, że rząd konsekwentnie realizuje zadanie polegające na wzmacnianiu wychowawczej i profilaktycznej funkcji szkół i przedszkoli poprzez szersze uwzględnienie w podstawie programowej zadań wychowawczo-profilaktycznych. W stosunku do przedszkoli zmiana nie jest tak widoczna, ponieważ na tym etapie edukacji zawsze stawiano wychowanie i profilaktykę na pierwszym miejscu.

W roku szkolnym 2017/2018 priorytetem będzie:

  1. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
  2. Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej.
  3. Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.
  4. Wprowadzanie doradztwa zawodowego do szkół i placówek.
  5. Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły.
  6. Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.

 

Kierunki realizacji zadań  z zakresu nadzoru  pedagogicznego

Ministerstwo wyznaczyło także kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego. W zakresie kontroli w publicznych przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych będzie:

  • zgodność przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2018/2019 z przepisami prawa.

Przedszkola publiczne oraz niepubliczne organizujące naukę języka mniejszości narodowej, etnicznej i języka regionalnego mogą się spodziewać kontroli w zakresie:

  • oceny prawidłowości realizacji zadań przedszkoli wynikających z organizacji nauki języka mniejszości narodowej, etnicznej i języka regionalnego.

Kolejny punkt zdefiniowany w ministerialnym dokumencie z 6 lipca 2017 r. wskazuje na przeprowadzenie kontroli w publicznych i niepublicznych szkołach ogólnodostępnych w zakresie oceny prawidłowości zapewnienia warunków i organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych. Ujęcie zapisu w formie tak ogólnej może wskazywać na objęcie tą kontrolą także przedszkoli, które są brane pod uwagę, ilekroć nie ma szczegółowego wyszczególnienia, jakich placówek to dotyczy. Z pewnością odpowiedź pojawi się później, kiedy ministerstwo upubliczni arkusze kontroli.

Kolejną formą nadzoru pedagogicznego jest ewaluacja. Tym razem ministerialnym priorytetem ewaluacji w przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego oraz oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych okazały się wymagania:

  • dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
  • kształtowane są postawy i respektowa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy