Od czasu transformacji ustrojowej w Polsce przedszkola uległy ogromnym przeobrażeniom. Wcześniej pełniły głównie funkcję opiekuńczą i wychowawczą, stanowiąc przede wszystkim zastępstwo dla pracujących rodziców. Głównym oczekiwaniem rodzica było, aby przedszkole zapewniło miejsce dla dziecka. W rezultacie takiego myślenia zadaniem nauczyciela przedszkola było w szczególności zatroszczyć się, aby dziecko było czyste i nakarmione. Kompleksowa reforma oświatowa lat 90. XX w. nie objęła swym zasięgiem przedszkoli, ku ogromnej radości zarządzających wówczas nimi organów. Dopiero niż demograficzny drugiej połowy lat 90. wymusił na dyrektorach placówek przedszkolnych pierwsze rynkowe zachowania. Zrozumiano, że bogata oferta edukacyjna przedszkola zwiększa szansę na utrzymanie się na coraz bardziej wymagającym rynku. Dotąd dyrektor decydował, kogo przyjmie do przedszkola. Teraz rolę tę przejął rodzic.
Przedszkole w środowisku lokalnym
Przedszkole jako jeden z elementów środowiska lokalnego powinno być z nim dobrze zintegrowane. Jednym z przykładów takiej współpracy w ramach najbliższego środowiska jest współpraca z radnymi czy radami dzielnic w swojej
okolicy. W wyniku takiego współdziałania rady dzielnic lub rady osiedlowe wspierają lokalne przedsięwzięcia przedszkoli,
a te ze swej strony otwierają się na mieszkańców najbliższego otoczenia. Jako przykład tak działającej współpracy można podać wsp...