Jeszcze niedawno wydawało się, że przedszkolaki korzystają z urządzeń mobilnych podłączonych do sieci na tyle sporadycznie, że nie ma powodu się tym zajmować. Badacze i pedagodzy byli zgodni co do tego, że w przedszkolu większość aktywności powinna opierać się na wzmacnianiu koordynacji ruchowej, rozwijaniu zdolności manualnych, nawiązywaniu osobistych relacji i na bezpośrednim kontakcie.
W ostatnich latach zjawisko to zaczęło coraz bardziej interesować badaczy z dziedzin pediatrii i psychologii rozwojowej ze względu na rosnącą popularność. Jest to o tyle niepokojące, że okres do 8. roku życia uznaje się za czas intensywnego rozwoju dziecka. Dlaczego i kiedy małe dzieci korzystają z sieci oraz czy na pewno internet przynosi same szkody? Pandemia pokazała, że niezależnie od naszej opinii w niektórych przypadkach komputer i technologie stają się jedynym możliwym wyborem. Bywają głównym narzędziem uczenia się, nawiązywania kontaktu i budowania relacji z rówieśnikami i nauczycielami.
Dlatego my, dorośli, musimy być gotowi na mądre i stopniowe wprowadzanie dzieci w świat cyfrowy. W programie Asy Internetu, realizowanym w Polsce przez Fundację Szkoła z Klasą – który uczy bezpieczeństwa oraz przestrzegania wartości w sieci – postanowiliśmy przyjrzeć się temu tematowi i przeanalizować wyniki przeprowadzonych badań.
Kiedy i dlaczego wszystko się zaczyna?
Według najnowszych badań Urzędu Komunikacji Elektronicznej 27% dzieci wkracza do świata internetu jeszcze przed rozpoczęciem nauki w szkole (5% – poniżej 4. roku życia, 22% – do 6. roku życia)....