Chcesz lepiej poznać ten temat? Sprawdź nasz artykuł: Nieprawidłowości w ocenie efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom
Podobnych sformułowań używają nie tylko rodzice, ale również nauczyciele, często w obecności „winowajców”, informując ich mamę: Marcyś bardzo niegrzecznie zachowywał się podczas obiadu lub zlecając dziecku: No, Małgosiu, jesteś taka odważna, to opowiedz tacie, jaka niegrzeczna byłaś dzisiaj na spacerze. Chcąc zrozumieć, o co w tym wszystkim chodzi, zapytałam kilka znajomych nauczycielek o to:
- kiedy uznają, że przedszkolak jest niegrzeczny; w odpowiedzi stwierdzały: kiedy „rozwala” nam zajęcia, nie słucha, rozśmiesza pozostałe dzieci; zabiera innym zabawki, dokucza im – bije, kopie, pluje, przezywa; mówi, że jestem głupia; jest zbyt ruchliwy, biega po sali, za dużo i za głośno mówi; rozlewa zupę, chlapie wodą w łazience;
- co czują w takich sytuacjach; przyznawały: jest mi niemiło; odczuwam zdenerwowanie, dyskomfort, bezradność;
- złości mnie to, bo moje reagowanie nic nie daje;
- jak wtedy reagują, co mówią; odpowiadały: zwracam uwagę, że tak nie wolno się zachowywać; tłumaczę, że w przedszkolu trzeba być grzecznym; stosuję odpo...