Formy wsparcia dziecka znajdującego się w trudnej sytuacji zdrowotnej, edukacyjnej i życiowej

Dyrektor kontra prawo

Przedszkole publiczne nie jest jedyną instytucją zobowiązaną do udzielania pomocy dzieciom niepełnosprawnym, mającym problemy zdrowotne czy też edukacyjne. Niektóre z nich wymagają szczególnej specjalistycznej opieki, obejmującej także uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, gdy rodzina oraz przedszkole nie są w stanie sprostać potrzebom w tym zakresie.

 

Wymóg udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez przedszkole

Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 z późn. zm., podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej publicznego przedszkola są zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przedszkole powinno więc zapewniać uczniom możliwość skorzystania z takiej pomocy, zaś dyrektor odpowiada za jej planowanie i koordynowanie w ramach środków finansowych zapewnianych przez organ prowadzący (§ 19 ust. 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2013 r., poz. 532). Uczeń, który taką pomoc uzyska w przedszkolu, nie jest pozbawiony możliwości uzyskania dodatkowej pomocy w postaci specjalistycznych usług opiekuńczych w ramach pomocy społecznej. Takie prawo dziecka podkreślił WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy