Ewaluacja 2018,

czyli jak dyrektor przedszkola realizuje wymagania ewaluacyjne wyznaczone w kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa w roku 2018/2019

Dyrektor kontra prawo

Ewaluacja w szkołach i przedszkolach już dawno stała się codziennością. Mamy wrzesień, dlatego też dyrektorzy określili już przedmiot ewaluacji wewnętrznej przeprowadzanej w przedszkolach oraz plan ewaluacyjny zawierający harmonogram jej realizacji. Powołali zespoły ewaluacyjne jako tzw. zespoły zadaniowe do praktycznego przeprowadzenia ewaluacji w wyznaczonym przez dyrektora zakresie.

Pismem z dnia 5 lipca 2018 r. Minister Edukacji Narodowej wyznaczyła nowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019. W ramach tych kierunków zostały wyznaczone określone zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego. Ponieważ nadzór pedagogiczny realizowany jest w odniesieniu do określonych wymagań, wyznaczono te wymagania, które będą podlegały ewaluacji problemowej w nowym roku szkolnym. W ramach realizacji ewaluacji w szkołach, a  per analogiam również 
w przedszkolach zostały wyznaczone do zbadania trzy następujące wymagania:

  1. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
  2. Dzieci są aktywne. 
  3. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju. 

Poniżej opisujemy, w jaki sposób dyrektor przedszkola może przygotować przedszkole do wykazania pełnej realizacji w swojej placówce wyznaczonych przez Ministra Edukacji Narodowej wymagań ewaluacyjnych. 

Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego

Aby dokładnie przeanalizować całe wymaganie, należy przeanalizować wszystkie elementy składowe tego złożonego obszaru, jaki obejmuje przedmiotowe wymaganie. 

Po pierwsze: program
Żeby można było czegokolwiek nauczać, najpierw musi powstać prawidłowo skonstruowany właściwy program nauczania. Zgodnie z zapisami art. 3 pkt 13b uso1 program wychowania przedszkolnego lub program nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego stanowi opis sposobu realizacji celów wychowania lub kształcenia oraz treści nauczania ustalonych w podstawie programowej ustalonej dla danego etapu edukacyjnego. Inaczej mówiąc, program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobów realizacji celów i zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego lub innych zadań wspomagających realizację tych celów z uwzględnieniem możliwości i zainteresowań dzieci, z którymi jest (lub będzie) realizowany, umiejętności nauczyciela, który ten program będzie realizował, oraz możliwości bazowych przedszkola, do którego uczęszczają dzieci, czyli w którym dany program będzie w praktyce realizowany. Obowiązkowym zadaniem dyrektora jest dokładne sprawdzenie, czy wszystkie przygotowane przez nauczycieli w danym roku szkolnym programy wychowania przedszkolnego zawierają niezbędne elementy. 
Aby uczynić zadość wymaganiom zarówno prawnym, jak i merytorycznym, należy program dostosować do potrzeb i możliwości dzieci oraz do warunków, w jakich będzie on realizowany. W tym celu każdy nauczyciel zobowiązany jest na początku każdego roku szkolnego przeprowadzić dokładną diagnozę potrzeb (tak zwana diagnoza edukacyjna na wejściu), a także (a może w szczególności) diagnozę możliwości dzieci połączoną z określeniem preferowanych form aktywności. 
Kolejnym etapem prac po zatwierdzeniu programu wychowania przedszkolnego jest opracowanie planu pracy uwzględniającego założenia opisane w ramowych planach nauczania2. 

Po drugie: warunki i sposoby realizacji 
Warunki i sposoby realizacji są podstawowym i bardzo ważnym elementem podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Wskazują one nauczycielowi, ale również dyrektorowi przedszkola, na co powinien w swojej pracy zwrócić szczególną uwagę przy realizacji treści programowych oraz w jakich warunkach przekazywać je dzieciom. To one często decydują o efektywności procesu nauczania. W nowej podstawie programowej ustawodawca wskazał aż 15 takich warunków, które zostały sformułowane w następujący sposób: 

  1. Zgodnie z zapisami dotyczącymi zadań przedszkola nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka. Wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane. Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z organizacji pracy przedszkola są efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego. Ważne są zatem zajęcia kierowa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy