O mądrości myśli się w szerokim kontekście, nie tylko utożsamiając ją z domeną uczonych czy też osób wykazujących się wysokim ilorazem inteligencji. Mądrość może przejawiać się na różne sposoby, stąd też drogi jej pielęgnowania mogą być zróżnicowane. W 2016 r. na rynku wydawniczym pojawiły się dwie ciekawe pozycje książkowe autorstwa Elżbiety Płóciennik, które dotyczą edukacji dla mądrości. Elżbieta Płóciennik jest doktorem nauk humanistycznych, nauczycielem dyplomowanym z 25-letnim stażem pracy zawodowej w przedszkolu, adiunktem w Katedrze Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Bogate doświadczenie zawodowe i szeroko zakrojona wiedza autorki zaowocowały publikacjami, z których pierwsza nosi tytuł Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne, a druga została zatytułowana Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej. Są to książki wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Propozycja przedstawiona przez E. Płóciennik bazuje na koncepcji opracowanej w USA przez psychologa i psychometrę R.J. Sternberga (profesor Uniwersytetu w Yale; koncepcja zrównoważonej teorii mądrości). Stworzył on pełną koncepcję celowego kierowania rozwojem mądrości dzieci poprzez programy i oddziaływania nauczycielskie wspierające rozwój zarówno zdolności, umiejętności, cech sprzyjających mądremu zachowaniu dzieci, jak i postaw wobec otaczającego świata społecznego i moralnego. Termin „edukacja dla mądrości” został wprowadzony do polskiej literatury psychopedagogicznej przez prof. J. Czapińskiego przy redakcji naukowej publikacji zatytułowanej Psychologia pozytywna w praktyce1, w której znalazł się rozdział Jak nauczyć podopiecznych mądrego myślenia: program Edukacja dla mądrości napisany w oryginale przez A. Reznitską i R.J. Sternberga. Na język polski przetłumaczon...
Edukacja dla mądrości
Działania podejmowane przez rodziców, nauczycieli i inne osoby wchodzące w kontakt z dziećmi często ukierunkowane są na rozwijanie szeroko rozumianej mądrości młodych odbiorców.