Podejmując jakiekolwiek działania wobec agresywnego dziecka, należy pamiętać, że u dzieci w wieku przedszkolnym zachowania agresywne i wybuchy złości świadczą przede wszystkim o tym, że dziecko znajduje się w sytuacji, w której nie potrafi sobie poradzić. Podejmowane zabiegi wychowawcze powinny koncentrować się na zdiagnozowaniu przyczyn tych zachowań i na pracy z nimi, a także na nauczeniu dziecka, jak może radzić sobie z trudnymi emocjami, jak okazywać je w akceptowalny sposób, a także jak osiągać swoje cele bez użycia przemocy (np. poprosić kogoś o zabawkę, zamiast ją wyrywać).
Pierwsza reakcja – nauczyciel
Nie należy dopuszczać do sytuacji, w której dyrektor przedszkola o agresji jednego z wychowanków dowiaduje się od wnoszących skargę rodziców innych dzieci, a nie od nauczyciela. Dyrektor powinien uczulić nauczycieli na takie sytuacje, by jak najszybciej go o nich informowali, jeśli dostępne im właściwe metody wychowawcze nie przynoszą pożądanego skutku.
Nie należy dopuszczać do sytuacji, w której dyrektor przedszkola o agresji jednego z wychowanków dowiaduje się od wnoszących skargę rodziców innych dzieci, a nie od nauczyciela.
Pełniący obowiązki wychowawcy nauc...