Dwujęzyczność w przedszkolu – przyszłość w edukacji?

W praktyce

Edukacja przedszkolna jest jednym z bazowych elementów w rozwoju dziecka. Wiek 3–6 lat jest najbardziej newralgicznym czasem, kiedy dziecko nabywa podstawy do rozwijania kompetencji kluczowych. Jedną z nich jest porozumiewanie się w językach obcych.

Czy to właśnie na zdolności rozumienia, wyrażania i interpretowania otaczającego nas świata w mowie i piśmie również w języku obcym nie zależy nam najbardziej? Jak więc stworzyć w naszym przedszkolu warunki do tego, aby te kompetencje rozwijać, tak aby dzieci mogły stopniowo nabywać umiejętność opanowania języka obcego? Jak w ogóle stworzyć przedszkole dwujęzyczne?

POLECAMY

Kompetencje językowe

Zanim zaczniemy wprowadzać w przedszkolu języki obce, warto zastanowić się nad tym, jak ważne są cztery kompetencje językowe w nauce języka obcego: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie. Przy odpowiednim opanowaniu tych kwestii jesteśmy w stanie mówić o właściwym porozumiewaniu się w języku obcym. Ogromne znaczenie mają również zdolność rozumienia, wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii, a także kontekst osobisty, otoczenia oraz potrzeb i zainteresowań danej osoby. 
Biorąc pod uwagę edukację przedszkolną, musimy skupić się przede wszystkim na zdolności rozumienia oraz komunikowania, dzięki czemu możemy mówić również o integracji w nauczaniu. Tym, co wiąże ze sobą te czynniki, jest aktywność dzieci polegająca na pracy w formie zdobywania doświadczeń, obserwacji czy rozwiązywania zadań. Podstawową zasadą w planowaniu takiej pracy jest łączenie ze sobą pracy intelektualnej z czynnościami praktycznymi, a to w nauce języka obcego jest kluczowe.

Założenia dwujęzyczności

Tradycyjne metody wczesnego nauczania języka obcego w przedszkolu zakładają zajęcia z języka angielskiego, które cyklicznie wprowadzają nowe słownictwo i dają dziecku kontakt z językiem stricte podczas zaplanowanych zajęć. W założeniach przedszkola dwujęzycznego wygląda to zupełnie inaczej. W tym wypadku należy tak zorganizować proces dydaktyczno-wychowawczy, aby drugi język był, obok języka ojczystego, tym właściwym środkiem komunikacji, niekiedy nawet zamiast niego! Odbywa się to bez żadnych negatywnych skutków dla rozwoju języka ojczystego, a równoczesny rozwój drugiego języka jest wartością dodaną. 

Istnieje wiele programów bilingwalnych, których założenia opierają się na całkowitym wprowadzeniu dzieci w świat języka obcego, z którym dzieci nie miały na co dzień do czynienia, poprzez całkowitą komunikację w tym języku w przedszkolu. Najbar...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy