Dział: Aktualności

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Pamięć słuchowa i jej wpływ na rozwój mowy u dzieci

Rozwój mowy jest jak drzewo. Zanim urośnie piękna korona, gałęzie i liście, najpierw korzenie muszą wrosnąć w ziemię i stworzyć mocny fundament. Dobra pamięć to oprócz prawidłowo działającego słuchu fizycznego i fonemowego, uwagi słuchowej, a także sprawnych narządów artykulacyjnych, niezwykle istotna sprawność tworząca bazę dla nabywania umiejętności językowych i komunikacyjnych.

Czytaj więcej

Lekcja otwarta jako najlepsza forma wymiany doświadczeń w ramach dzielenia się wiedzą z innymi nauczycielami

Lekcja otwarta to zajęcia mające na celu dzielenie się wiedzą i doświadczeniami z innymi nauczycielami oraz poddawanie swojej pracy ewaluacji w celu dalszego doskonalenia zawodowego. Jest to forma, która pozwala osobie prowadzącej tego typu zajęcia poznać zdanie innych osób, również nauczycieli, na temat jej pracy. Jest to również okazja do dyskusji o wybranych metodach, narzędziach, pomocach, postawie nauczyciela itp. To sytuacja wyjątkowa, ponieważ obserwatorami są osoby znające się na nauczaniu. Zapewne ze względu na to, że lekcja otwarta pozwala doskonalić siebie i doskonalić innych, jest ściśle wpisana w obowiązujący awans zawodowy nauczycieli.

Czytaj więcej

Mutyzm wybiórczy u dzieci w wieku przedszkolnym

Mutyzm wybiórczy, inaczej selektywny, określany jest jako zaburzenie mowy w określonych sytuacjach społecznych. Charakteryzuje się znacznym ograniczeniem w komunikacji werbalnej u dziecka. Często można zaobserwować sytuacje, kiedy dziecko w warunkach domowych ma niespożyte pokłady energii, jest bardzo otwarte i rozmowne, jednak w miejscach publicznych lub podczas wizyty kogoś, z kim dziecko na co dzień nie ma kontaktu, po prostu zamyka się w sobie i nie jest w stanie wypowiedzieć choćby zdania.

Czytaj więcej

Alternatywne spojrzenie na zaburzenie – koncepcja neuroróżnorodności

Paradygmat neuroróżnorodności jest stosunkowo nowym zjawiskiem i stanowi alternatywę dla medycznego modelu niepełnosprawności. Podejście to traktuje zróżnicowanie ludzkiego mózgu jako naturalnie występujące w populacji, bez patologizowania tego zjawiska. Na czym polega ta zmiana paradygmatu i czy rzeczywiście ma szansę zaistnieć?

Czytaj więcej

Aktywny przedszkolak, czyli jak wspierać rozwój dzieci od września 2020

„Na nic się zda wyposażenie klas w nowe pomoce i materiały, bo najpierw trzeba wnieść do nich życie, miłość, wiarę, wolność i entuzjazm”.
Céline Alvarez

Czytaj więcej

Otwarcie przedszkola w czasie epidemii

Po dwóch miesiącach zamknięcia, przedszkola znowu otwarte. Czas na przygotowanie się do ponownego uruchomienia, zgodnie z wytycznymi, był krótki, toteż niewiele przedszkoli zdecydowało się na rozpoczęcie pracy na początku maja. Nasze przedszkole, podobnie jak inne w mieście, otworzyliśmy od 18 maja. Na 120 dzieci zaledwie 20 rodziców zdecydowało się przyprowadzić dzieci w pierwszym tygodniu otwarcia. Od 24 maja dołączy około 10 dzieci, zaś większość deklaruje, że przyprowadzi dzieci z początkiem czerwca. Niektórzy rodzice podjęli decyzję o przyprowadzeniu dzieci dopiero we wrześniu.

Czytaj więcej

Żeby czuły się bezpiecznie – potrzeby dzieci w sytuacji pandemii koronawirusa

I nagle zmieniło się wszystko… świat się zatrzymał… ludzie zostali w domach… Nie ma dzieci w piaskownicach, rodzin w kinach i restauracjach, spotkań ze znajomymi… Ale edukacja jest nadal, bo rozwoju człowieka nic nie jest w stanie zatrzymać.

Czytaj więcej

Awans zawodowy nauczycieli a sytuacja nadzwyczajna 2020 roku

Uzyskiwanie kolejnych stopni awansu zawodowego jest dla każdego nauczyciela sytuacją szczególnie ważną i wyjątkowo stresującą. Jednak rzeczywistość przerosła nasze najśmielsze wyobrażenia. W ostatnim czasie w kwestii awansu zawodowego nauczycieli pojawiło się bardzo wiele wątpliwości związanych z aktualną sytuacją epidemiczną.

Czytaj więcej

Nauczanie zdalne a ochrona danych osobowych w pytaniach i odpowiedziach

Nauka zdalna to nowe wyzwania dla nauczycieli i dyrektorów związane z ochroną danych osobowych, tym większe, że w czasie jego trwania placówki nie tylko będą musiały realizować podstawę programową, ale również inne zadania, choćby związane z rekrutacją. Na stronie Urzędu Ochrony Danych Osobowych (uodo.gov.pl) opublikowano zalecenia dotyczące bezpieczeństwa danych osobowych podczas zdalnego nauczania – „Poradnik UODO dla szkół”. Warto się z nim zapoznać. A w artykule nasi eksperci odpowiadają na najważniejsze pytania, jakie pojawiły się w związku z ochroną danych podczas organizacji zdalnej pracy przez placówki oświatowe.

Czytaj więcej

Przydatne bezpłatne narzędzia online do korzystania w czasie edukacji zdalnej… i nie tylko!

Obecnie w edukacji nauczyciele mają wiele możliwości, by uczyć i pokazywać dzieciom ciekawą stronę edukacji przy wykorzystaniu narzędzi online i zasobów internetowych. Bardzo ważne jest, aby korzystać z dobrego oprogramowania antywirusowego i regularnie skanować komputer. Trzeba też pamiętać, by zachowywać kopie plików oraz zapisywać w jednym miejscu wszystkie linki kierujące do wartościowych miejsc w sieci. Dzięki temu w łatwy sposób można uniknąć utraty danych. O czym jeszcze warto pamiętać pracując online?

Czytaj więcej

Wpływ stanu epidemii i tarczy antykryzysowej na działalność placówek oświatowych

Obecna sytuacja wprowadziła wiele zmian w funkcjonowaniu państwa, gospodarki, oświaty oraz innych dziedzin życia. W niniejszym artykule zostaną przedstawione niektóre instytucje i rozwiązania mające wpływ na zatrudnianie, jego przebieg i inne uprawnienia nauczycieli przedszkoli oraz pracowników niepedagogicznych.

Czytaj więcej