Otoczenie, w jakim wzrasta dziecko, może tworzyć wspierające lub ograniczające warunki dla jego rozwoju językowego. Siła oddziaływania rodziców oraz nauczycieli jest niebywała. Odpowiednia praca z dzieckiem oraz ukierunkowane działanie mogą być katalizatorem nie tylko dla rozwoju mowy, ale w ogóle dla rozwoju poznawczego.
Nauczyciel w przedszkolu jako specjalista powinien działać w sposób świadomy i zaplanowany. Celowe wprowadzanie określonych aktywności podczas zajęć pozwala uzyskiwać pożądane efekty. Jedną ze sprawności nierozerwalnie związanych z percepcją i ekspresją mowy, o której nie należy zapominać w szeroko rozumianym procesie wspomagania rozwoju językowego u dzieci, jest pamięć słuchowa. Wprowadzenie już na etapie edukacji przedszkolnej atrakcyjnych ćwiczeń rozwijających pamięć zbuduje solidne podstawy dla nabywania kompetencji językowych oraz intelektualnych, a także ułatwi szkolny start.
Bez sprawnej pamięci nie byłoby możliwe jakiekolwiek uczenie się, zdobywanie wiedzy o sobie, o świecie oraz prawidłowe funkcjonowanie człowieka, począwszy od wykonywania prozaicznych, codziennych czynności, a skończywszy na złożonych aktywnościach. Pamięć odpowiada również za budowanie naszej tożsamości – dzięki niej wiemy, kim jesteśmy, pozwala gromadzić i zapamiętywać doświadczenia, które nas kształtują itd.
W rozwoju językowym procesy zapamiętywania, przechowywania, przypominania informacji odgrywają ogromną rolę. Można wręcz stwierdzić, że bez dobrej pamięci słuchowej prawidłowy rozwój językowy nie byłby możliwy.
Pamięć i jej rodzaje
Pamięć to zdolność kodowania, magazynowania i odtwarzania informacji1. W procesie opanowywania jakiegoś materiału lub czynności można wyróżnić trzy fazy: zapamiętywanie (nabywanie), przechowywanie i odtwarzanie. Pierwsza faza jest tworzeniem śladów pamięciowych. Druga jest fazą utajoną, w związku z czym o jej przebiegu możemy wnioskować wyłącznie na podstawie kolejnej. Trzecia faza polega na ponownej aktywizacji wiedzy, która została nabyta i przechowana2.
...