Co sprawdzić przed kontrolą sanepidu
W związku z możliwością skontrolowania przez sanepid prawidłowości korzystania przez uczniów z produktów oferowanych przez sklepiki i automaty dyrektor powinien w szczególności zadbać o przygotowanie następujących obszarów:
- Kontrola dokumentacji:
- czy pomiot prowadzący sklepik, który we własnym zakresie przygotowuje dania i napoje, dopełnił wymogów formalnych przewidzianych w przepisach rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie wzorów dokumentów dotyczących rejestracji i zatwierdzania zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność podlegających urzędowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 106, poz. 730),
- czy osoba prowadząca sklepik lub automat ma opracowane i stosowane procedury zabezpieczenia i wycofania partii żywności nieodpowiadającej wymaganiom jakości zdrowotnej,
- czy jednostka oświatowa zawarła umowę z podmiotem prowadzącym sklepik lub automat, w jakiej formie i na jakich warunkach,
- czy podmiot ten udostępnia do wglądu na żądanie dyrektora informacje i dokumenty dotyczące pochodzenia, składu i sposobu przygotowania produktów.
- Zagadnienia dotyczące potraw i napojów, zarówno gotowych, jak i przygotowywanych przez podmiot prowadzący sklepik lub automat:
- jakość surowców i składników,
- zgodność produktów i sposobu ich przyrządzania z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2015 r. i z innymi przepisami prawa żywnościowego,
- terminy przydatności do spożycia,
- źródło surowców i składników oraz sposób ich dostarczania,
- metody obróbki cieplnej,
- stosowanie opakowań przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
- prawidłowość tran...