Jednym z takich błędów jest niedotrzymanie ustalonych terminów, co zawsze skutkuje zakończeniem awansu na tym etapie i zmarnowaniem dotychczasowego wysiłku. Z tego właśnie względu działania dyrektora w zakresie awansu zawodowego nauczycieli są bardzo zindywidualizowane, ponieważ dotyczą one konkretnego pracownika pedagogicznego i jego wyjątkowego (często niepowtarzalnego) dorobku zawodowego. Między innymi właśnie z tego powodu decyzje związane z awansem zawodowym wymagają nie tylko niezwykłej rozwagi, ale też doskonałej znajomości aktualnie obowiązującego prawa w tym zakresie. Podobnie jak w przypadku wszystkich przyjętych w placówce procedur, mówiąc o procedurze awansu zawodowego działania z niej wynikające należy zawsze uzasadnić konkretnymi i aktualnymi regulacjami prawnymi dotyczącymi określonych rozwiązań merytorycznych. Aktualną podstawę prawną awansu zawodowego nauczycieli stanowią następujące regulacje prawne:
POLECAMY
- ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Rozdział 3a;
- ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw;
- ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw;
- ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe;
- ustawa z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw;
- rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
- oraz (w przypadku stosowania rozwiązań określonych w przepisach przejściowych)
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Decyzja administracyjna o nadaniu stopnia awansu
Należy zauważyć, że nadanie kolejnego stopnia awansu zawodowego następuje zawsze pod warunkiem:
- spełnienia wymagań kwalifikacyjnych obowiązujących na dany stopień,
- uzyskania określonej oceny pracy (zgodnie z poprzednimi regulacjami oceny dorobku zawodowego) oraz
- zdaniem egzaminu przed komisją egzaminacyjną lub uzyskaniem akceptacji komisji kwalifikacyjnej po dokonaniu analizy przedstawionego dorobku zawodowego i przeprowadzonej rozmowie[1](każda z formuł odpowiada ubieganiu się o wyższy stopień awansu zawodowego).
Każde kolejne stopnie awansu zawodowego nadawane są w drodze decyzji administracyjnej przez organ uprawniony do nadawania danego stopnia awansu zawodowego[2]. Kwestia decyzji administracyjnej jest niezwykle istotna, ponieważ każda z nich posiada swoje fundamentalne cechy (jest np. aktem prawnym, ale nie o charakterze normatywnym). Uchybienie, które powoduje automatyczną nieważność wydanej decyzji – pod względem prawnym traktuje się, że decyzji w ogóle nie było.
Poprawność wydania decyzji podlega ścisłemu nadzorowi prawnemu, zgodnie z zasadą dwuinstancyjności. Oznacza to, że od każdej decyzji można się odwołać (oczywiście przy zachowaniu określonych zasad postępowania administracyjnego[3]) do organu wyższego rzędu. Pamiętać jednak prz...