Zmiany w przepisach
Zgodnie z § 23 ust. 1 rozporządzenia przedszkole ma obowiązek – na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych – sporządzenia sprawozdania finansowego składającego się z bilansu, rachunku zysków i strat (wariant porównawczy), zestawienia zmian w funduszu oraz informacji dodatkowej.
Jednostkowe sprawozdanie finansowe przedszkola składa się z:
- bilansu zawierającego informacje w zakresie ustalonym dla jednostki budżetowej w załączniku nr 5 do rozporządzenia (§ 23 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia),
- rachunku zysków i strat (wariant porównawczy), który odzwierciedla informacje określone w załączniku nr 10 do rozporządzenia (§ 23 ust. 7 rozporządzenia),
- zestawienia zmian w funduszu zawierającego informacje zawarte w załączniku nr 11 do rozporządzenia (§ 23 ust. 8 rozporządzenia),
- informacji dodatkowej, której zakres określa załącznik nr 12 do rozporządzenia (§ 23 ust. 8 rozporządzenia).
W poprzednim stanie prawnym przedszkole prezentowało dodatkowe informacje jako uzupełnienie lub objaśnienie w ramach poszczególnych elementów sprawozdania, np. bilansu, rachunku zysków i strat lub zestawienia zmian w funduszu. Obecnie informacja dodatkowa stanowi integralną część sprawozdania finansowego i ma za zadanie uszczegółowić i uzupełnić dane liczbowe zawarte w pozostałych elementach sprawozdania. Należy w niej zawrzeć dane liczbowe, opisowe i wyjaśnienia, które zapewnią rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego przedszkola.
Czynności związane z zamknięciem roku finansowego
Aby rzetelnie i jasno przedstawić swoją sytuację majątkową i finansową oraz prawidłowo ustalić wynik finansowy, przedszkole powinno przeprowadzić określone czynności. Można je podzielić na pięć etapów.
1 Etap
Sprawdzenie kompletności i poprawności ewidencji księgowej
Na początku przedszkole powinno sprawdzić, czy prowadzona przez nie ewidencja księgowa jest kompletna i poprawna pod względem formalnym. Do ksiąg rachu...