Ocena współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym
Celem ewaluacji była ocena działań przedszkola w zakresie współpracy ze środowiskiem lokalnym. Przeprowadzając ocenę, wzięto pod uwagę te działania przedszkola, które wskazywały na celowość współpracy z organizacjami i instytucjami środowiska lokalnego, możliwe do przeprowadzenia w sytuacji pandemii.
Przeprowadzono 7 ankiet wśród nauczycieli przedszkola. W ankiecie pytano nauczycieli o to, z czego wynikały realizowane przez nich działania we współpracy z instytucjami i organizacjami w środowisku lokalnym w pierwszym półroczu roku szkolnego 2020/2021.
Nauczyciele odpowiedzieli, że podjęte działania wynikały z realizacji podstawy programowej oraz z zainteresowań dzieci. Z uwagi na sytuację epidemiczną kraju wiele działań nie zostało przeprowadzonych, w szczególności tych, które dotyczyły aktualnych wydarzeń lokalnych. Nastąpiła istotna zmiana w formie organizacji współpracy z rodzicami działającymi w środowisku lokalnym. Z uwagi na ograniczone możliwości wizyt bezpośrednich w miejscach ich pracy udało się pozyskać nagrania obrazujące rodzaj ich pracy, wytwory itd. Poprzez tę formę współpracy ze środowiskiem lokalnym udało się choć w części zrealizować zaplanowane działania.
Korzyści dla dzieci i rodziców z nowatorskiej współpracy online
Oceniając korzyści, jakie odniosło przedszkole i środowisko w wyniku współpracy, w tym w szczególności korzyści dla rozwoju dzieci, odniesiono się zwłaszcza do nowatorskiej formy współpracy z rodzicami. Odtwarzanie nagrań z miejsc pracy rodziców, wykonanych przez nich samych, w znacznym stopniu przybliżyło dzieciom zakłady pracy znajdujące się w środowisku lokalnym, ale nie tylko, ponieważ były również filmy z pracy np. na platformie wiertniczej czy z budowy elektrowni wiatrowej. Wykorzystano zatem technologię multimedialną do realizacji podstawy programowej, a także poszerzenia jej treści, korzystając z własnych zasobów, w tym przypadku z doświadczeń zawodowych rodziców. Wartością dodaną było budowanie poczucia własnej wartości rodziców, tak ogrommie ważnej w podtrzymaniu więzi z przedszkolem, w sytuacji ograniczonego kontaktu spowodowanego reżimem sanitarnym. Niewątpliwie korzyścią dla dzieci była możliwość poznania środowiska lokalnego i nie tylko, co prawda nie poprzez bezpośredni ogląd, ale w sposób równie ciekawy dla nich. Wspomnieć należy o satysfakcji dziecka, którego rodzic przygotował film. Opowiadanie dzieci o wydarzeniach w przedszkolu mobilizowało innych rodziców do aktywności, co skutkowało całkiem sporym zasobem nagrań, a także gronem szczęśliwych dzieci i usatysfakcjonowanych rodziców.
Ewaluacja pracy przedszkola zakładała przeprowadzenie ankiety z rodzicami oraz pozyskanie opinii od podmiotów, z którymi planowano nawiązać współpracę, jednakże odstąpiono od jej przeprowadzenia. Uznano, że w sytuacji pandemii ograniczającej możliwość współpracy ze środowiskiem lokalnym działanie to było niemożliwe do realizacji w sposób bezpieczny.
Wnioski
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym, szczególnie z rodzicami, miała pozytywny wpływ na rozwój dzieci.
- Przedszkole wykorzystało nowoczesną technologię multimedialną w celu przybliżenia dzieciom zasobów środowiska lokalnego.
- Wykorzystanie technologii multimedialnej przyczyniło się do wzrostu zaangażowania rodziców we współpracę z przedszkolem.
Sprawozdanie z wykonania zadań w zakresie realizacji wymagania „Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi”
Celem ewaluacji była ocena działań w zakresie zarządzania przedszkolem. Przeprowadzając ocenę, wzięto pod uwagę te działania przedszkola, które koncentrowały się na zapewnieniu warunków odpowiednich do rozwoju dzieci w sytuacji pandemii. Skupiono się na przestrzeganiu procedury dotyczącej bezpieczeństwa, w tym sposobów działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych.
Przeprowadzono 7 ankiet wśród nauczycieli przedszkola. Przedmiotem ankiety było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób w przedszkolu dba się o odpowiednie warunki dla rozwoju dzieci.
Nauczyciele uznali, iż warunki lokalowe i wyposażenie przedszkola są bardzo dobre, co pozwala na realizację podstawy programowej i przyjętych do realizacji programów wychowania przedszkolnego. Uznali również, że wnioski płynące z nadzoru pedagogicznego są uwzględniane w bieżącej pracy przedszkola, a dyrektor skutecznie pozyskuje wsparcie od podmiotów zewnętrznych. Realizacja programu unijnego przyczyniła się do wzbogacenia bazy dydaktycznej pozwalającej na kompleksowe wsparcie w rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, a także na wzbogacenie oferty edukacyjnej dla wszystkich dzieci w przedszkolu.
Dyrektor przedszkola zapewnił ponadto warunki do szerszego wykorzystania technologii multimedialnej, wyposażając każdą salę w dostęp do internetu, laptop, rzutnik i ekran lub monitor dotykowy, głośnik. Zapewnienie warunków do pracy metodą projektu skutkowało kreatywnością nauczycieli, a co za tym idzie – tworzeniem dzieciom warunków do aktywnego działania. Cykliczne sensoplastyczne warsztaty edukacyjne przygotowywane przez zespoły nauczycieli przyczyniły się do wzrostu kompetencji nauczycieli w zakresie zespołowego wykonywania zadań oraz odpowiedzialności za jakość pracy. Realizacja programu autorskiego dotyczącego kreatywnego wykorzystania muzyki oraz warsztaty sensoplastyczne korzystnie wpłynęły na wszechstronny rozwój dzieci. Dzieci chętnie uczęszczały na zajęcia i aktywnie brały w nich udział. Wytwory dziecięce zdobiły sale i korytarze przedszkolne, a umiejętności kształtowane na kreatywnych warsztatach muzycznych były prezentowane przez dzieci na uroczystościach przedszkolnych.
Efekty realizacji bogatej oferty edukacyjnej były udostępniane rodzicom poprzez wykorzystanie technologii multimedialnej. Nauczyciele na bieżąco przygotowywali materiały w formie nagrań lub zdjęć, które były udostępniane rodzicom za pomocą strony internetowej przedszkola lub profilu na Facebooku. Z analizy aktywności rodziców śledzących zamieszczane na profilu na Facebooku przedszkola informacje wynika, że byli zainteresowani tym, co działo się w przedszkolu, i w pełni akceptowali nasze działania, dając temu wyraz poprzez komentarze i polubienia.
W ankiecie skierowanej do nauczycieli pytano ich o procedury bezpieczeństwa w przedszkolu. Spośród sytuacji, które mogą zagrażać zdrowiu dzieci i dorosłych, wszyscy nauczyciele wskazali, iż poważnym zagrożeniem jest pandemia koronawirusa. Argumentowali, że stres spowodowany niepewnością o to, co może wydarzyć się następnego dnia, utrudniał im pracę, jednak wprowadzone w przedszkolu procedury bezpieczeństwa sprzyjały pracy w atmosferze względnego spokoju. Dyrektor zadbał o sprzęt do bieżącej dezynfekcji przedszkola, opracował system bezpiecznego przyprowadzania i odbierania dzieci, jasno określił obowiązki pracowników i rodziców w zakresie przestrzegania reżimu sanitarnego. Obowiązujące w przedszkolu procedury bezpieczeństwa były znane pracownikom, ponieważ na bieżąco je aktualizowano i przekazywano przez dyrektora na krótkich spotkaniach z pracownikami. Rodzice natomiast byli informowani poprzez komunikator w dzienniku elektronicznym, za pomocą poczty elektronicznej lub telefonicznie albo SMS-em.
Wewnętrzne szkolenia kadry pedagogicznej dotyczyły nie tylko procedur bezpieczeństwa, lecz także tematyki, która wynikała z wniosków z nadzoru pedagogicznego za rok ubiegły. Z uwagi na ograniczone możliwości prowadzenia szkoleń zewnętrznych nauczyciele mogli uczestniczyć w szkoleniach w formie webinariów. Odbyło się m.in. szkolenie z nauki programowania w połączeniu z nauką języka angielskiego. Zmodyfikowano plan szkoleń, zastępując szkolenia zewnętrzne wewnętrznymi, w tym zwiększono liczbę obserwacji koleżeńskich oraz krótkich szkoleń metodycznych prowadzonych przez kadrę zarządzającą i konsultacji udzielanych przez zatrudnionych w przedszkolu specjalistów (psycholog, logopeda, rehabilitant ruchowy). Podjęte działania w pełni odpowiadały diagnozowanym na bieżąco potrzebom nauczycieli w zakresie doskonalenia ich kompetencji zawodowych, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa dzieci.
Sytuacja epidemiczna związana z pandemią spowodowała znaczne zmiany w kontaktach z rodzicami. Dostęp rodziców do przedszkola został ograniczony tylko do strefy wstępu. Wyznaczono miejsce w holu głównym, gdzie przyjmowano dzieci i oddawano je rodzicom. Ta z pozoru trudna sytuacja przyniosła znaczne korzyści dla samych dzieci, w szczególności dla dzieci starszych, ponieważ była to doskonała okazja do nabywania przez nie samodzielności. Wiadomo, że rodzice mają tendencję do nadmiernej pomocy dzieciom w ubieraniu się i rozbieraniu w szatni.
W pierwszym półroczu obecnego roku szkolnego odbyły się tylko spotkania z rodzicami dzieci, które przechodziły adaptację, oczywiście przy zachowaniu pełnego reżimu sanitarnego. Poza tym kontakty z rodzicami odbywały się głównie poprzez komunikator w dzienniku elektronicznym, za pomocą którego można było wysyłać również pliki w formie załączników do wiadomości. W ten sposób nauczyciele przekazywali istotne informacje, m.in. dotyczące bieżącej pracy z dziećmi czy wyników diagnozowania ich rozwoju. Poprzez komunikację elektroniczną zbierano opinie dotyczące ważnych spraw danej grupy, dziecka oraz ogółu spraw przedszkola. Z uwagi na skoncentrowanie się na zapewnieniu warunków bezpieczeństwa wynikających z wytycznych GIS odstąpiono od przeprowadzenia ankiety dla rodziców dotyczącej zarządzania przedszkolem. Rodzice mieli możliwość zgłaszania swoich uwag na bieżąco drogą elektroniczną. Dyrektor przedszkola systematycznie informował rodziców o aktualnej sytuacji, o realizacji wytycznych przeciwepidemicznych, stosowanych procedurach oraz o innych ważnych sprawach. Taki sposób komunikacji z rodzicami okazał się skuteczny i wystarczający, gdyż zapewniał szybką wymianę informacji i ewentualne podjęcie niezbędnych działań przez dyrektora lub nauczycieli.
Wnioski
- Dyrektor prowadził skuteczne działania skoncentrowane na zapewnieniu warunków odpowiednich do rozwoju dzieci.
- W procesie zarządzania dyrektor wykorzystuje wnioski z bieżącego monitorowania pracy przedszkola, w tym wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
- Podejmowane przez dyrektora działania zapewniały wspomaganie nauczycieli w wykonywaniu ich zadań statutowych odpowiednio do ich bieżących potrzeb, co skutkowało jakościowym rozwojem przedszkola.
- Dyrektor skutecznie wdrażał procedury dotyczące bezpieczeństwa, w szczególności sposoby bezpiecznej pracy w warunkach pandemii.