Głównym zadaniem rad rodziców jest reprezentowanie interesów rodziców dzieci uczęszczających do danej placówki oraz wspieranie placówki w realizacji jej celów edukacyjnych i wychowawczych. Rada rodziców ma możliwość wpływania na jakość pracy placówki poprzez aktywne uczestnictwo w jej życiu, współpracę z dyrekcją oraz innymi organami placówki. Do głównych kompetencji tej rady należy opiniowanie ważnych dokumentów szkolnych, takich jak: programy wychowawczo-profilaktyczne, programy i harmonogramy poprawy efektywności kształcenia oraz projekt planu finansowego placówki. Choć wyrażone opinie nie mają mocy prawnej, stanowią istotny element procesu decyzyjnego. Szczególnie ważne jest, by w przypadku programu wychowawczo-profilaktycznego opinie i spostrzeżenia mogły być wyrażane przez całą społeczność przedszkolną, co zwiększa jej znaczenie w procesie decyzyjnym. Wspólne uchwalenie tego dokumentu przez radę pedagogiczną i radę rodziców ma kluczowy wpływ na działania placówki w danym roku szkolnym. Bardzo często zdarza się, że program ten jest kopiowany z lat ubiegłych, z uwzględnieniem zaleceń i zmian ministerstwa na dany rok szkolny. Ważne jednak, by ten dokument został przygotowany na początku roku szkolnego z dużą uważnością i zwróceniem uwagi na wprowadzenie takich rozwiązań, których potrzeba została dostrzeżona w kontekście danej placówki.
Na przykład, w związku z nadmiernym korzystaniem przez młodzież z nowinek technologicznych warto rozważyć organizację warsztatów w tym zakresie. Mogą to być warsztaty poświęcone zagrożeniom w internecie lub bezpiecznemu korzystaniu z zasobów internetowych. Innym obszarem, który można uwzględnić, są warsztaty dotyczące zdrowia psychicznego dzieci i ich dobrostanu w przedszkolu.
Kolejną ważną kompetencją rady rodziców jest możliwość składania wniosków do dyrektora placówki, organu prowadzącego, a także do innych instytucji zewnętrznych w sprawach dotyczących funkcjonowania placówki. Te wnioski, choć nie są wiążące, często są...
Społeczne organy w placówce. Dlaczego to tak ważne, przykład rady rodziców
Rady rodziców w Polsce działają na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Podstawę działania tych organów stanowią głównie art. 83 i 84 znajdujące się w rozdziale IV tej ustawy, który nosi tytuł „Społeczne organy w systemie oświaty”. Przepisy te określają zarówno zasady tworzenia rad rodziców, jak i ich kompetencje. Trzeba powiedzieć, że ustawodawca wyjątkowo lakonicznie reguluje materię rad rodziców jako jednego z organów szkoły, będącego jej integralnym podmiotem działającym ściśle w jej strukturze i ramach.