Planując organizację uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka, każdy z nauczycieli poszukuje wierszyków i piosenek, które mogą zaprezentować dzieci. Chciałabym zachęcić Państwa, by zamiast tradycyjnego występu artystycznego, który jakkolwiek jest atrakcyjny dla dziadków, to nie sprawia dzieciom tak wielu radości, jak wspólne zabawy dziadków i wnuków. Cieszą się one niezwykłym powodzeniem, pozwalają na wspólne przeżywanie niezapomnianych chwil, stają się dla starszych okazją do wspomnień z okresu ich własnego dzieciństwa, a dla naszych maluchów szansą do zacieśniania więzi z bliskimi im osobami.
Część I.
Powitanie
Uroczystość rozpoczynamy wierszem na powitanie oraz piosenką mówiącą o tym, że i babcia, i dziadek też byli kiedyś przedszkolakami.
„Z grzecznym ukłonem, z bukietem kwiatków,
witamy serdecznie nasze Babcie i Dziadków.
Zebrali się nasi Dziadkowie, już się rozgościli.
Pewnie są ciekawi, po co ich wnukowie,
dziś do przedszkola zaprosili”.
Piosenka
Kiedy babcia była mała, to sukienkę i fartuszek krótki miała.
Małe nóżki, chude rączki i lubiła jeść cukierki oraz pączki.
Refren
I co, i co, że babcia nam urosła,
że lat ma trochę więcej niż ja i brat, i siostra.
I co, i co, to ważne, że mam babcię,
że bardzo kocham ją i śpiewać lubię z nią.
A gdy dziadek był malutki, to nie nosił adidasów, tylko butki.
Nie miał wąsów ani brody, no i nie chciał jeść marchewki, tylko lody!
Refren
I co, i co, że dziadek urósł trochę,
że lat ma trochę więcej niż dwa plus trzy plus osiem.
I co, i co, to ważne, że mam dziadka,
że bardzo kocham go i lat mu życzę sto!
Dawno temu babcia z dziadkiem w piaskownicy się kłócili o łopatkę.
Dziś na spacer idą sobie, a gdy wrócą, ja im kawę dobrą zrobię.
Refren
I co, i co, że trochę nam urośli,
że nie są dzieciakami, że ważni z nich dorośli.
I co, i co, to ważne, że są z nami,
niech żyją długi czas i zawsze lubią nas.
Część II.
Zabawy z czasów naszych dziadków
- Zabawa na powitanie
Dziadkowie i dzieci tańczą w parach przy wesołej muzyce, na przerwę w muzyce witają się jedną podaną częścią ciała (np. nosami,
kolanami, czołami, łokciami itp.).
- Taniec z balonami
Dobieramy parami babcie i dziadków z ich wnukami, pary tańczą, trzymając jeden balon w parze np. brzuchami, czołami, łokciami itp. Muzyka może być raz szybka, raz wolna.
- Taniec na gazetach
Dobieramy tym razem parami babcie i dziadków. Każda para staje na gazecie i tańczy w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce składają gazetę na pół i tańczą na coraz mniejszej powierzchni. Dzieci klaszczą i dopingują dziadków.
- Lisek
Dzieci siedzą w kręgu, za każdym dzieckiem siada babcia lub dziadek. Tradycyjna zabawa polega na powtarzaniu przez grupę rymowanki:
„Chodzi lisek koło drogi, cichuteńko stawia nogi.
Lis, lis, ogon ma, nie wiadomo komu da”.
W tym czasie wybrana para wnuczek – babcia chodzą dokoła, na koniec podkładają ogon
lisa (może to być sznurek, chustka, futerko, szarfa) i uciekają przed następną wybraną parą do wolnego miejsca w kręgu.
- Ciuciubabka
Chętni babcia lub dziadek wchodzą do koła, które tworzą dzieci, szalikiem zawiązujemy oczy „ciuciubabki”.
Wspólnie wszyscy recytują:
„Ciuciubabko” kręć się wkoło raz i dwa.
Teraz powiedz nam, gdzie pociecha twa”.
Osoba będąca „ciuciubabką” musi rozpoznać po dotyku swojego wnuka lub wnuczkę spośród np. piątki dzieci, które w trakcie rymowanki zaprosiliśmy, by weszły do koła (uwaga: wśród tych dzieci musi być wnuk lub wnuczka „ciuciubabki”).
- Figurki
Proponujemy, by babcie i dziadkowie stali się rzeźbiarzami, a wnuki materiałem plastycznym. Dziadkowie modelują figurki, nazywają je. Następuje zmiana ról. Można zaproponować, by cała grupa odgadywała, jaką figurę wyrzeźbiła dana babcia lub dziadek.
- Kółko graniaste
W zabawie uczestniczą dziadek lub babcia z wnuczkiem. Wszyscy wspólnie tworzą ogromne koło. Śpiewając znaną piosenkę, poruszają się w kole w wybranym kierunku.
„Kółko graniaste, czworokanciaste,
Kółko nam się połamało, cztery grosze kosztowało,
A my wszyscy bęc!”.
Na słowo „bęc” pary dziadek – wnuczek muszą ukucnąć i stworzyć jakąś formę przestrzenną, która nie może się poruszać. Wybrana osoba (nauczyciel, babcia) wyłapuje pary, które się poruszyły. Pozostałe pary ponownie tworzą koło. Zabawę powtarzamy do momentu, kiedy zostanie jedna zwycięska para.
- Jabłko
Jak wiadomo, babcie są świetnymi kucharkami. Zabawa polega na tym, że babcie obierają jabłko, wnuki trzymają obierkę. Wygrywa ta, która ma najdłuższą obierkę. Konkurs oceniają dziadkowie. Na koniec zabawy babcie dzielą jabłko i wspólnie z wnukami i dziadkami zjadają je.
- Kto to?
Zabawa w rozpoznawanie wnucząt po głosie. Do zabawy zapraszamy pięć par wnuczek – dziadek lub babcia. Dzieci kolejno wypowiadają umówione słowo, a dziadkowie rozpoznają, czy to powiedział ich wnuczek.
- Piana
Do zabawy zapraszamy dziadków. Wybrani dziadkowie otrzymują zestaw: miseczkę z białkiem jaja oraz trzepaczkę. Zadanie polega na ubiciu białka na sztywną pianę, wygrywa dziadek, który zrobi to najszybciej. Wnukowie pomagają dziadkom, trzymając miseczkę.
- Bajkowe kalambury
Wybrani dziadkowie i babcie przedstawiają dzieciom kalambury dotyczące postaci z popularnych bajek, np. Kot w butach, Śpiąca królewna itp.
Część III.
Życzenia i poczęstunek
Dzieci recytują wierszyk:
„Niechaj Dziadzio i Babcia tak nam długo żyją,
Póki komar i mucha morza nie wypiją.
A ty mucho, ty komarze, pijcie wodę powoli,
Niech się babcia i dziadek nażyją do woli”.
Wszyscy wspólnie mogą zaśpiewać dziadkom
„Sto lat…”.
Następnie dzieci wręczają dziadkom przygotowane upominki i zapraszają ich na poczęstunek przygotowany przy udziale rodziców.
Jak przygotować uroczystość?
Aby zadanie wykonać profesjonalnie, musimy je starannie zaplanować z odpowiednio dużym wyprzedzeniem czasowym.
Uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka najczęściej organizujemy w poszczególnych grupach.
Rola dyrektora w przygotowaniu uroczystości
O czym powinien pomyśleć dyrektor:
- uzgodnienie z radą pedagogiczną terminu bądź terminów organizacji imprezy; w przypadku kiedy w przedszkolu jest więcej grup, ugoszczenie tak wielu osób w jednym czasie jest organizacyjnie bardzo trudne;
- uzgodnienie godzin rozpoczęcia uroczystości – pamiętajmy, że nasi „dziadkowie” bardzo często są osobami aktywnymi zawodowo i przybycie na uroczystość w godzinach dopołudniowych może sprawić im kłopot;
- wyznaczenie osób odpowiedzialnych za organizację uroczystości w poszczególnych grupach, delegowanie im uprawnień do organizacji uroczystości, podziału zadań związanych z przygotowaniem programu dla poszczególnych nauczycieli oraz personelu pomocniczego;
- udostępnienie zaplecza kuchennego niezbędnego do przygotowania poczęstunku – nie wypada dziadkom podawać herbatki w plastikowych kubeczkach;
- przygotowanie miejsca na szatnię dla gości;
- przygotowanie kroniki do pamiątkowych wpisów;
- uzgodnienie z radą rodziców formy poczęstunków dla dziadków;
- przypomnienie rodzicom o konieczności upoważnienia dziadków do odbioru dziecka z przedszkola; przygotowanie druków upoważnień odpowiednio wcześniej, tak by rodzice mogli je wypełnić i przynieść do przedszkola –
- jest to niezwykle istotne w przypadku tych dziadków, którzy nie zostali wpisani w rejestr osób upoważnionych i nie odbierają dziecka na co dzień;
- rodzice pomagają nam, przynosząc pyszne ciasta i owoce; są to jednak produkty przygotowane poza naszą kuchnią, dlatego pamiętajmy, by personel kuchenny zabezpieczył stosowne próbki żywieniowe; jest to niezwykle ważne z punktu systemu HACCAP.
Dyrektor, powierzając zadanie nauczycielom odpowiedzialnym za przygotowanie i przebieg uroczystości, oczekuje, by sprawnie pokierowali pracą w swoich grupach. Ważne jest to, by nie narzucali oni innym swoich propozycji, lecz wchodząc w dialog, wspólnie profesjonalnie przygotowali uroczystość.
Informacja dla rodziców przed uroczystością w przedszkolu
Wskazówki, jakie powinien przekazać nauczyciel rodzicom:
- odpowiednio wcześnie podana informacja o terminie, czasie trwania uroczystości;
- zaproszenie na spotkanie z rodzicami, na którym omówione zostaną kwestie organizacyjne:
- prośba o włączenie się w przygotowanie strojów dla dzieci biorących udział w przedstawieniu,
- prośba o odświętny ubiór pozostałych przedszkolaków,
- forma zaproszeń dla dziadków,
- omówienie sposobu odbioru dziecka po uroczystości (wypisanie stosownych upoważnień do odbioru dziecka),
- prośba o przygotowanie poczęstunku.
Jakie działania powinien podjąć nauczyciel odpowiedzialny w swojej grupie za organizację uroczystości? |
Czego powinni podjąć się nauczyciele i pracownicy danej grupy? |
wybór formy uroczystości, może to być:
|
|
|
|
|
|
|
Pamiętajmy! Każdy dziadek i każda babcia powinni być zaproszeni, dlatego też należy przygotować odpowiednio dużą liczbę zaproszeń |
|
Pamiętajmy:
|
|
|
|
|
|
|
Źródło:
- Krawczyk Sebastian, Nie ma jak u babci (wywiad z psycholog Urszulą Sajewicz-Radtke) [w:] magazyn psychologiczny „Sens” nr 01/40 styczeń 2012.
- Parkosz Katarzyna, Rola babci i dziadka w życiu dziecka [w:] wielkaprzygoda.com/doc/rola_babci_i_dziadka.doc.
- Błasiak Anna, Dziadkowie nie do zastąpienia [w:] //www.deon.pl/inteligentne-zycie/wychowanie-dziecka/art, 196,dziadkowie-sa-nie-do-zastapienia.html.