Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka
Zabawy z czasów naszych dziadków

Artykuły z czasopisma | 26 lutego 2018 | NR 78
259

Dla najmłodszych dzieci kontakty z babcią i dziadkiem to chwile, kiedy na spokojnie mogą one poznawać świat. Rodzice, ze względu na liczne obowiązki zawodowe, są często zabiegani, zmęczeni i zniechęceni. Tymczasem dziadkowie mają zarówno dość czasu, jak i cierpliwości, a ponieważ nie zajmują się wnukami na co dzień, są spragnieni kontaktu z nimi. Sytuacja ta sprawia, że babcia i dziadek stają się niezastąpionymi towarzyszami zabaw. Dają dziecku poczucie, że jest najważniejsze na świecie, poświęcają mu dużo uwagi, chętnie się z nim bawią, kupują zabawki, ale przede wszystkim wchodzą w role, których dzieci od nich oczekują. Chcąc podkreślić ważność ich roli w życiu dziecka, pamiętamy o tym, by przygotować uroczystość z okazji ich święta.

 

Planując organizację uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka, każdy z nauczycieli poszukuje wierszyków i piosenek, które mogą zaprezentować dzieci. Chciałabym zachęcić Państwa, by zamiast tradycyjnego występu artystycznego, który jakkolwiek jest atrakcyjny dla dziadków, to nie sprawia dzieciom tak wielu radości, jak wspólne zabawy dziadków i wnuków. Cieszą się one niezwykłym powodzeniem, pozwalają na wspólne przeżywanie niezapomnianych chwil, stają się dla starszych okazją do wspomnień z okresu ich własnego dzieciństwa, a dla naszych maluchów szansą do zacieśniania więzi z bliskimi im osobami.

 

Część I. 
 

Powitanie

Uroczystość rozpoczynamy wierszem na powitanie oraz piosenką mówiącą o tym, że i babcia, i dziadek też byli kiedyś przedszkolakami.

„Z grzecznym ukłonem, z bukietem kwiatków,
witamy serdecznie nasze Babcie i Dziadków.
Zebrali się nasi Dziadkowie, już się rozgościli.
Pewnie są ciekawi, po co ich wnukowie,
dziś do przedszkola zaprosili”.

Piosenka
Kiedy babcia była mała, to sukienkę i fartuszek krótki miała.
Małe nóżki, chude rączki i lubiła jeść cukierki oraz pączki.

Refren
I co, i co, że babcia nam urosła,
że lat ma trochę więcej niż ja i brat, i siostra.
I co, i co, to ważne, że mam babcię,
że bardzo kocham ją i śpiewać lubię z nią.

A gdy dziadek był malutki, to nie nosił adidasów, tylko butki.
Nie miał wąsów ani brody, no i nie chciał jeść marchewki, tylko lody!

Refren
I co, i co, że dziadek urósł trochę,
że lat ma trochę więcej niż dwa plus trzy plus osiem.
I co, i co, to ważne, że mam dziadka,
że bardzo kocham go i lat mu życzę sto!

Dawno temu babcia z dziadkiem w piaskownicy się kłócili o łopatkę.
Dziś na spacer idą sobie, a gdy wrócą, ja im kawę dobrą zrobię.

Refren
I co, i co, że trochę nam urośli,
że nie są dzieciakami, że ważni z nich dorośli.
I co, i co, to ważne, że są z nami,
niech żyją długi czas i zawsze lubią nas.

Część II. 

Zabawy z czasów naszych dziadków

  • Zabawa na powitanie

Dziadkowie i dzieci tańczą w parach przy wesołej muzyce, na przerwę w muzyce witają się jedną podaną częścią ciała (np. nosami, 
kolanami, czołami, łokciami itp.).

  • Taniec z balonami

Dobieramy parami babcie i dziadków z ich wnukami, pary tańczą, trzymając jeden balon w parze np. brzuchami, czołami, łokciami itp. Muzyka może być raz szybka, raz wolna.

  • Taniec na gazetach

Dobieramy tym razem parami babcie i dziadków. Każda para staje na gazecie i tańczy w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce składają gazetę na pół i tańczą na coraz mniejszej powierzchni. Dzieci klaszczą i dopingują dziadków.

  • Lisek

Dzieci siedzą w kręgu, za każdym dzieckiem siada babcia lub dziadek. Tradycyjna zabawa polega na powtarzaniu przez grupę rymowanki:

„Chodzi lisek koło drogi, cichuteńko stawia nogi.
Lis, lis, ogon ma, nie wiadomo komu da”.

W tym czasie wybrana para wnuczek – babcia chodzą dokoła, na koniec podkładają ogon 
lisa (może to być sznurek, chustka, futerko, szarfa) i uciekają przed następną wybraną parą do wolnego miejsca w kręgu.

  • Ciuciubabka

Chętni babcia lub dziadek wchodzą do koła, które tworzą dzieci, szalikiem zawiązujemy oczy „ciuciubabki”.
Wspólnie wszyscy recytują:

„Ciuciubabko” kręć się wkoło raz i dwa.
Teraz powiedz nam, gdzie pociecha twa”.

 

Osoba będąca „ciuciubabką” musi rozpoznać po dotyku swojego wnuka lub wnuczkę spośród np. piątki dzieci, które w trakcie rymowanki zaprosiliśmy, by weszły do koła (uwaga: wśród tych dzieci musi być wnuk lub wnuczka „ciuciubabki”).

  • Figurki

Proponujemy, by babcie i dziadkowie stali się rzeźbiarzami, a wnuki materiałem plastycznym. Dziadkowie modelują figurki, nazywają je. Następuje zmiana ról. Można zaproponować, by cała grupa odgadywała, jaką figurę wyrzeźbiła dana babcia lub dziadek.

  • Kółko graniaste

W zabawie uczestniczą dziadek lub babcia z wnuczkiem. Wszyscy wspólnie tworzą ogromne koło. Śpiewając znaną piosenkę, poruszają się w kole w wybranym kierunku.

„Kółko graniaste, czworokanciaste,
Kółko nam się połamało, cztery grosze kosztowało,
A my wszyscy bęc!”.

Na słowo „bęc” pary dziadek – wnuczek muszą ukucnąć i stworzyć jakąś formę przestrzenną, która nie może się poruszać. Wybrana osoba (nauczyciel, babcia) wyłapuje pary, które się poruszyły. Pozostałe pary ponownie tworzą koło. Zabawę powtarzamy do momentu, kiedy zostanie jedna zwycięska para.

  • Jabłko

Jak wiadomo, babcie są świetnymi kucharkami. Zabawa polega na tym, że babcie obierają jabłko, wnuki trzymają obierkę. Wygrywa ta, która ma najdłuższą obierkę. Konkurs oceniają dziadkowie. Na koniec zabawy babcie dzielą jabłko i wspólnie z wnukami i dziadkami zjadają je.

  • Kto to?

Zabawa w rozpoznawanie wnucząt po głosie. Do zabawy zapraszamy pięć par wnuczek – dziadek lub babcia. Dzieci kolejno wypowiadają umówione słowo, a dziadkowie rozpoznają, czy to powiedział ich wnuczek.

  • Piana

Do zabawy zapraszamy dziadków. Wybrani dziadkowie otrzymują zestaw: miseczkę z białkiem jaja oraz trzepaczkę. Zadanie polega na ubiciu białka na sztywną pianę, wygrywa dziadek, który zrobi to najszybciej. Wnukowie pomagają dziadkom, trzymając miseczkę.

  • Bajkowe kalambury

Wybrani dziadkowie i babcie przedstawiają dzieciom kalambury dotyczące postaci z popularnych bajek, np. Kot w butach, Śpiąca królewna itp.

 

Część III. 
Życzenia i poczęstunek

Dzieci recytują wierszyk:

„Niechaj Dziadzio i Babcia tak nam długo żyją,
Póki komar i mucha morza nie wypiją.
A ty mucho, ty komarze, pijcie wodę powoli,
Niech się babcia i dziadek nażyją do woli”.

Wszyscy wspólnie mogą zaśpiewać dziadkom
 „Sto lat…”.

Następnie dzieci wręczają dziadkom przygotowane upominki i zapraszają ich na poczęstunek przygotowany przy udziale rodziców.

 

Jak przygotować uroczystość?

Aby zadanie wykonać profesjonalnie, musimy je starannie zaplanować z odpowiednio dużym wyprzedzeniem czasowym.
Uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka najczęściej organizujemy w poszczególnych grupach.

O czym powinien pomyśleć dyrektor:

  • uzgodnienie z radą pedagogiczną terminu bądź terminów organizacji imprezy; w przypadku kiedy w przedszkolu jest więcej grup, ugoszczenie tak wielu osób w jednym czasie jest organizacyjnie bardzo trudne;
  • uzgodnienie godzin rozpoczęcia uroczystości – pamiętajmy, że nasi „dziadkowie” bardzo często są osobami aktywnymi zawodowo i przybycie na uroczystość w godzinach dopołudniowych może sprawić im kłopot;
  • wyznaczenie osób odpowiedzialnych za organizację uroczystości w poszczególnych grupach, delegowanie im uprawnień do organizacji uroczystości, podziału zadań związanych z przygotowani...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Monitor Dyrektora Przedszkola"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy